ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2012  (läst 3875 gånger)

2012-02-07, 21:48
läst 3875 gånger

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
Dottern Maria Greta dör 1915-08-12 i Bränna Överkalix. Hon kallas felaktigt för Ersdotter i hfl och församlingsbok Överkalix.
Källa: Överkalix församlingsbok AIIa:2c sid 687
 
(Meddelandet ändrat av ostek 2012-02-08 08:34)

2012-02-08, 17:58
Svar #1

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Niklas
Har hittat kanske något åt dig kolla husförhörsboken över Pajala A1 4 1819-1828 sidan 109 där hittar du gården Mudoslompolo
Vet nu att gården nr 1 hette Mudoslompolo och gården nr 2 Keskitalo och det pekar väl på att det åtminstone fanns en till gård i byn Moudoslompolo eftersom Keskitalo översatt till svenska blir Mittgård eller gården i mitten
Nästa förhörsbok 1828-1838 Mudoslompolo A15 sidan 209-210
Mvh Roland

2012-02-08, 18:01
Svar #2

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Östen - tusen tack för data och källhänvisning!
 
(Då återstår bara moderns ursprung...)
 
mvh / Niklas

2012-02-08, 18:14
Svar #3

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Roland - tack så mycket för den ledtråden! Jag skrev svaret till Östen medan ditt inlägg kom in...
 
I gamla Canadabrev från Maria Greta Evasdotter Mudoslombolos dotterdotter, (min farfars mor som emigrerade), så skriver hon att MGEM är Född i Polan, Gustafsson Svensk. Det säger mig ingenting men jag ser nu att sidan 110 i Pajala A1 4 1819-1828 ser ut att kunna tolkas som just Polan. Är det någon som vet något mer om denna gård?
 
/Niklas

2012-02-09, 09:59
Svar #4

Inger Sirkka

Hej Niklas
 
Det du tolkar som polan är nog bynamnet Kolari som faktiskt på den sidan kan uttläsas som Polan (det är dessutom stavat Colare).
Till Kolari by hörde alla byar norr om Kolari vid tiden för A1:4. Men som gårdsnamn är tillagt det som senare blev byanamn, tex Merasjärvi, Kihlanki, Muonioniska (som jag antar senare kallas Muodoslombolo).  
 
Problemet med Muodoslombolo är att byn tillhörde Pajala församling till en början, för att sedan försvinna och återigen senare hamna i Pajala församling. Det gör att det är svårt att forska i de byarna.
 
Har du försökt att leta efter Eva Persdotter i Övertorneås födelsebok eller i någon finsk församling.  
Finlands kyrkböcker finns att hitta på www.sukuhistoria.fi ifall du inte redan vet det.
 
Inger S

2012-02-09, 20:52
Svar #5

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Niklas
Har sökt i Walbergs samlingar och funnit fadern Pehr Pehrsson Muodoslompolo född 5/1 1782.
Uppgift på modern saknas
Vi kanske skall behålla det under Hietaniemi för det visar sig att generationerna före har anknutning till Hietaniemi via  bl.a gården Tulkilla,kanske det är för långsökt men vem vet??
Generation 2
Pehr Thomasson Mudoslompolo född 18/4 1746
Hustru  
Valborg Mickelsdotter Kohkoi född 31/1 1751,dotter till Mickel Mattson Kohkoi f? d 17/3 1818 och Brita Jönsdotter
Barn
Walborg född 11/9 1779
Mathias född 14/4 1780
Pehr född 5/1 1782
Brita född 10/7 1784 gift 1807 med Johan Mickelsson Heikki
Christina född 23/7 1788
Generation 3
Tomas Pehrsson Muodoslompolo född ??  
Hustru gifta 6/11738
Brita Johansdotter Olli född 1719.
Dotter till Johan Johansson Olli gift 1/4 1739 med Anna Jönsdotter Mäki född 16/3 1722
Britas broder Johan född 7/21740-Tulkkila??
Britas syster Anna född 1743 gift med Isak Jöransson Wiipola??
Barnen
Carin född 1/11 1738
Margareta f 1740 d 1771
Ingrid f 1741  make Mats Mattson Kitkiöjärvi
Johan f 4/5 1749
Brita f 4/1 1751
Ella f 14/3 1754 make 1 Henrik Johansson Mansikka ,makeJohan Isaksson Hietaniemi,Hirstiö
Walborg f5/8 1756
Brita f 11/11751
Thomas f 21/7 1759
Mats f 12/6 1765
Nästa generation
Pehr Matsson  
Hustru okänd
Barn
Olof  (Olli)
Anna gift 1731 med Erik Eliasson Koutok
Carin
Thomas (Muodoslompolo)
Per
Det är var vad jag hittat och ser kopplingen Hietaniemi,Tulkilla Mansikka,Hirstiö och kanske även Olli och undrar om inte hon kanske kom till Hietaniemi därför
men åtmistone så har vi flera experter som kan bena ut en del frågetecken inom dessa gårdar
Mvh Roland

2012-02-10, 18:54
Svar #6

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Inger och Roland - stort tack för ovärdelig information! Jag hade så gott som gett upp hoppet om att komma vidare.
 
 
Roland, du nämner att det finns flera experter på dessa gårdar - finns de här på rötter?
Vad är denna Walbergska samlingen som du hittat alla dessa uppgifter i?
 
Inger, vet du möjligen vilken församling Moudoslombolo tillhörde under åren som byn inte hörde till Pajala?
 
Tack än en gång / Niklas

2012-02-10, 20:14
Svar #7

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Niklas
Är själv lite imponerad av fynden i Walbergs samligar
Erik Walhberg är en gammal man som ägnat större delen av sitt liv åt släktforskning och allt som han skrivit ner för hand har han donerat till Tornedalens Forskningscenter i Övertorneå, mycket värdefullt är dom uppgifter han erhållit från alla fastighetsregister som fanns innan kyrkobokförningen började
Har pratat med Sture Torikka som naturligtvis är en av experterna inte bara inom Hietaniemi men det han inte vet om Hietaniemi är inte värt att veta så jag väntar med spänning på hans komentarer och om du granskar tidigare inlägg inom Hietaniemi inser du snart att där finns fler med mycket kunskap
Hietaniemi är ett liten församling men har länge legat i topp när det gäller inlägg men har det senaste året blivit rejält omkörd av Kalix men är forfarande god tvåa
Naturligtvis så har jag insett det Inger skriver om att det är svårt att hitta folk speciellt från trakterna av Muodoslompolo har verkligen försökt att hitta Pehr Pehrsson Moudoslompolo med hustru och barn där men inte lyckats åtminstone än och normalt sett borde det inte vara något problem att hitta folk födda på 1800 talet men i Pajala verkar det svårt
Skall senare kolla mer på fastigheter inom Hietaniemi för att få mig mer information om olika ägare,Olli fastigheten som jag antog kunde vara Hietaniemi är med största sanolikhet Olli i Muonionniska
Skall lusläsa Walberg noteringar när tid ges om det finns mer konkreta uppgifter att hitta i dom om bostadsorter då speciellt och kanske diskutionen bättre hör hemma i Pajala,vi får se vad händer
Men helt klart är Mansikka, Hietaniemi och Hirstiö  Hietaniemigårdar och Ella som gifte sig där var ju Pehr kusin(syskonbarn)
Mvh Roland

2012-02-10, 21:03
Svar #8

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Roland, jätteintressant att höra om detta arbete.  
Jag skulle bli väldigt glad för någon form av bevis för faderskapet till Maria Greta Evasdotter Mudoslombolo. Kanske en sidhänvisning i detta material eller ännu hellre ett bildbevis i någon form om det är möjligt, (man är ju lite knusslig när det kommer till källor som ni alla vet).
 
Jag är väldigt tacksam för det jobb du lägger ner för att hjälpa mig i vad som plötsligt förvandlats till en riktig framgångssaga!!!
 
mvh / Niklas

2012-02-10, 22:47
Svar #9

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej igen
Som jag tidigare skrev så har jag ej hittat Pehr Pehrsson Muodoslompolo i husförhörslängd över pajala däremot så återfinns några andra av dom tidigare nämda personerna där så helt klart så är Wahlberg redovisning fram till Pehr inget att tvivla på men det gäller ju att återfinna Pehr i kyrkoböcker
Att det skulle finnas någon annan aspirant som far till Eva Pehrsdotter Muodoslompolo är osanolikt,vem som kan vara far till Maria Greta Evasdotter Muodoslompolo kan dessa dokument inte överhuvudtaget bistå med och knappast jag heller  
När jag ser i dina tidigare inlägg så har du ju även funnit Walborg Persdotter Muodoslompolo i Hietaniemi det är med största säkerhet Evas fars syster , enligt Wahlberg född 11/9 1779
Wahlbergs forkning är i handskrivet pappersformat kan kopiera det jag hittat och sända dig detta med post när jag fått din adress
Mvh Roland

2012-02-10, 23:01
Svar #10

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Roland, jag har mailat dig!
 
mvh / Niklas

2012-02-12, 17:03
Svar #11

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej igen
Vi diskuterade Käädö tidigare
Har hittat följande i husförhörslängd Hietaniemi 1783-1801 sidan 172
Lapp Henrik Larsson Käändö f 1728
Hustru Margareta Persdotter f 1750
Barn Anna Greta f 1786
Mvh Roland

2012-02-13, 21:53
Svar #12

Inger Sirkka

Hittade Per Thomasson i Finland. Med vad som verkar vara en son vid namn Isarel f 1789
http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muonio/rippikirja_1816-1825_ ik362/93.htm

2012-02-13, 23:00
Svar #13

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Inger
Verkar vara rätt, Wahlbergs sista noterig var Christina född 1788
Det var ju kul ,har verkligen försökt söka efter familjen i Pajala men det verkar vara svårt
Har hittat Per Thomassons son Pehr som jag tror bör vara far till Eva i födelsebok över Pajala född 1782-1-5 döpt 18jan men inget spår efter Pehr med familj i Pajala
Vad gäller Eva f 1801 så har det framkommit en hel  hel del i Hietaniemi där hon finns noterad åtminstone från 1818 till sin död 1852, med ett flertal barn.
Har sökt igenom födelseboken i Pajala för åren 1798-1804 utan resultat men visst kan hon ändå vara född där men konstigt är det att man inte hittar mer men ändå  måste trösta sig med att jag har själv familjemedlemmar som fösvinner så sent som 1905 i Hietaniemi och först efter många års aktivt sökande så lyckades jag återfinna dom bara för ca 1 år sedan så man ska inte ge upp för lätt
Angående förra inlägget om Käändö måste tillägga att jag tidigare ej observerat noteringen lapp framför Henrik Larsson och det bör väl också ge en antydan om att spåret efter hans ursprung knappast kan vara mellersta Finland
Återigen tack Inger,kul är det att fösöka hjälpa andra och det är ju de det här forumet är till för
Mvh Roland

2012-02-14, 17:16
Svar #14

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Inger och Roland - tack så mycket för att ni fortsätter att hjälpa mig att lösa mina släktmysterier,
Era uppgifter är mycket värdefulla!
 
mvh / Niklas

2012-02-15, 20:03
Svar #15

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Inger
Kolla samma husförhörslängd som du hänvisade till ,det verkar finnas två Per Thomasson eller så är dom skrivna på fler ställen
Sidan 91 är nog det rätta där finns Per med hustru Walborg  gifta 1772 och en son Israel f 1790
och på den sidan 93 du hänvisade Per  ensam med son Israel f 1789
På sidan 87 där är Israel f 1790 men vad står det ovanför honom ??  
Kollande i Hiski och tydligen så blev dom kvar där ,hittade att hustrun Walborg dog 18/1 1818 och begravdes 31/1
Helt klart så är Israel inte ett så vanligt förekommande namn,även Eva döpte sonen hon fick i Hietaniemi 1825 till Israel
Mvh Roland

2012-02-15, 21:21
Svar #16

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
En fråga till
Kan det vara  så att Eva Persdotter Muodoslompolo skulle kunna vara en dotter till Pehr Thomasson och Valborg Mickelsdotter jag menar då hon är född 1751  skulle hon kunna få barn ca 1800??  
Jag har hela tiden varit inne på att det är deras son Pehrs dotter men började fundera på det andra alternativet men vet ju inte om det är vanligt att kunna få barn i den åldern??
Mvh Roland

2012-02-16, 14:13
Svar #17

Inger Sirkka

Hej Roland och Niklas
 
Om hon var född 1751 så var hon 49 år gammal 1800, visst är det möjligt att hon fått barn då, det är ju bara 10 år från Israels födelse till Evas!
 
Jag vet inte vilken församling jag skall hitta Muonioniskas befolkning i när de inte är i Pajala. De kan hittas i övertorneås födelse, vigsel och begravningsbok, men jag har inte hittat de i Övertorneås övriga böcker.
Undrar om man kan hitta de i någon finsk församling, och isåfall vilken?  
 
Jag gräver som mest i Muonioniskas befolkning för tillfället och dubbelkollar ibland mina uppgifter med Birgitta Hansis hemsida, som kan vara en stor hjälp. Hon brukar själv hänvisa till sin sida så jag hoppas att hon inte tar illa upp att jag hänvisar till den. Vet dock inte om just Eva finns omnämnd där.
http://distans.org/anor/anor4/index.html
 
Släktforskning är ett riktigt detektivarbete.
 
Hälsnsingar
Inger S

2012-02-16, 16:35
Svar #18

Utloggad Birgitta Hansi

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 11:29
    • Visa profil
    • distans.org
Hej Inger
Naturligtvis är det OK att hänvisa och diskutera det som finns på mina sidor, det är också anledningen till att jag lägger upp min forskning gratis på Internet. Allt är inte framforskat av mig själv, bland annat finns du Inger som källhänvisning. Det är också många från Norge, Finland, Sverige och Amerika som skickar sina rön till mig. Det ingen däremot får tro är att det är frågan om ett facit, vilket det inte är.  
När det gäller Muonionniska, Ala- och Yli Muonio så hittar man uppgifterna som Roland skriver i Muonio församling Finland under en period.  
Vad det gäller Eva Pehrsdotter Muodoslombolo vilken jag tror att diskussionen gäller så är hon enligt husförhörslängen född 1801 och kommer från Pajala och hon dog 1852- 1- 7 i Niemis, Hietaniemi f.s. (d.b) Det jag samlat på mig om henne hittar man på http://distans.org/anor/ana/niemis.html#muodoslomboloevapehrsdotter1801
Som ni ser så har jag inte heller hittat hennes föräldrar, men under tabellen har jag en Valborg Pehrsdotter vilken eventuellt kan vara Evas faster.
 
Följande misstänker jag är hennes farfar och farmor  
http://distans.org/anor/ana/pajala3.html#kockoivalborgmickelsdotter1751
 
Det ska bli spännande att se om vi inte gemensamt kan hitta hennes föräldrar. Jag är lite inne på att man kanske ska kolla i Norge  eftersom hon och hennes föräldrar inte verkar finnas i varken Sverige eller Finland.  
 
Vänligen
Birgitta Hansi

2012-02-16, 18:38
Svar #19

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Hej alla hjälpsamma Eva-forskare,
Är det någon av er som kan uttyda vad det står för hänvisning efter Eva mitt på denna sidan:Hietaniemi AI:3 (1814-1826) Bild 175 / sid 165?
 
står det U26, 1126, fl26, eller något annat? Vad kan detta betyda om det inte är en hänvisning till en annan folio/sida?
 
För en del övriga pigor på samma sida står det ju i vissa fall tydligt fol., (folio), och sidnummer. Lite längre ned finns en annan Eva, f 1807, men med en liknande notering som ser ut att var U27?
 
Om vi/ni knäcker detta borde hon kunna spåras bakåt.
 
Mvh / Niklas, (dddsss till Eva).

2012-02-22, 17:50
Svar #20

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Niklas och Inger
Har gett upp hoppet att hitta mer om Eva Persdotter Muodoslompolo
Hittar inte Pehr Pehrsson Muodoslombolo i någon som helst husförhörslängd eller flyttningslängd i Pajala eller på någon av grannförsamlingarna varken på finsk eller svensk sida enda stället han förekommer i är i födelseboken där det även framgår att han är nöddöpt vilket man gjorde med barn som man befarade inte skulle överleva tills en kyrkans man hann gjöra detta
Tycker att Pehr borde återfinnas i någon husförhörslängd i Pajala om han uppnått vuxen ålder
 
Så min tes är att Eva bör vara dotter till Pehr Thomasson Mudoslombolo f 18/4 1746 och Valborg Mickelsdotter Kohkoi född 31/1 1751,hon behöver inte vara född exakt 1801 utan kanske några år tidigare ,vi vet att födelse uppgifter i husförhörslängder kan variera med några år nästan alltid(se även Israels)
Fattar inte var Erik Wahlberg fått alla uppgifter om dom första barnen till Pehr Thomasson Mudoslombolo ,men han har säkert läst av hela födelseböcker både på Svenk och Finsk sida och ser att Birgitta Hansi har samma uppgifter dock saknar dom uppgift om Israel och eventuellt Eva
 
Nå helt klart är att det man kan finna om Pehr Thomasson i husförhörslängder är inte mycket mer än att han återfinns på finsk sida med notering Svenskar som är bosatta på Finsk sida där med hustru och sonen Israel ,där uppgiven född 1790
I samma husförhörsläng Pehr med sonen Israel då uppgiven födelse år 1789(antagligen efter hustruns död 1818)
På Hiski återfinns Valborg död 1818
Vi hittar sonen Israel först ensam på finsk sida i samma bok senare bosatt i Svenska  Muodoslompolo se A1:4 sid 109  åren 1819-1828 ,drängen Israel Pehrson f 1791,husrun på gården Walborg Thomasdotter Mudoslompola f 1754 (enligt Wahlbeg och Hansi f 1759)är en faster till Israel
En annan faster till Israel,Brita finns på gården Heikki i Pajala se husförhöslängd
Även fadern Pehr Thomasson återfinns senare åter på Svensk sida i Mudoslopolo
Israel uppges gifta sig  1828 i Kittilä
Jag tror starkt på att Eva måste vara en dotter till Pehr Thomasson och Valborg Mickelsdotter och kanske född något år före det som anges i husförhörslängder i Hietaniemi
I övrigt så är hänvisningen om Eva i husförhörslängden A1:3 Hietaniemi till sidan 26 i samma husförhörsbok,hon var piga på en av dom gårdar som handelsmannen Utterstöm ägde i Niemis
Postar dig Niklas Walbers anteckningar
Mvh Roland

2012-02-22, 18:42
Svar #21

Utloggad Niklas Nyström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2020-08-13, 22:42
    • Visa profil
Roland - ett STORT tack för allt jobb! Jag är fullt benägen att hålla med i din hypotes.
Ser fram emot Walbergs anteckningar.
 
Vänliga hälsningar Niklas

2012-02-22, 18:56
Svar #22

Utloggad Birgitta Hansi

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 11:29
    • Visa profil
    • distans.org
Hej Roland och Niklas
Har någon av er sett om någon av de andra Muodoslompolo sönerna har varit gift med en Eva. Det kan ju rent av vara så att hon varit gift och att mannen dött ung därav tillnamnet Muodoslompolo.
 
mvh
Birgitta Hansi

2012-02-22, 22:00
Svar #23

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej igen
Det blev lite fel på förra inlägget
Brita är naturligtvis en syster till Israel och eventuellt Eva,gift med Johan Mickelsson Heikki återfinns i husförhörslängd på gården Heikki i Pajala.
Walborg är mest troligt samma tidigare nämnda Walborg Persdotter Muodoslompolo som senare återfinns i Hietaniemi,mest troligt en faster till Eva.
Man slås av att både Israel och Eva finns i hennes närhet,Israel som bosatt en tid  på samma gård och senare Eva bosatt samtidigt som hon i Hietaniemi.
Men naturligtvis kan Birgitta ha helt rätt i sin tes, har aldrig tänkt på den varianten men samtidigt borde det funnits en notering om detta i husförhörslängd
Det som ytterligare komplicerar sökandet är naturligtvis även dom kyrkoböker som har brunnit över Mounio och Pajala år 1945  
Mvh Roland

2012-02-22, 22:22
Svar #24

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej återigen
Det kan ju bli fel om man skriver först och tänker sen
Jag antog  i ett tidigare skede att Eva skulle varit en dotter till Pehr Pehrson Muodoslompolo och då skulle hon Walborg Pehrsdotter i Hietaniemi kunna varit en faster till henne men  om Eva i stället är en dotter till Pehr Tomasson så blir ju Walborg Persdotter Muodoslompolo en syster till Eva  och den andra Walborg Thomasson Muodoslompolo är då en faster till henne
Man börjar bli gammal och senil
Mvh Roland

2012-11-05, 20:58
Svar #25

Börje Abramsson

Nils Olofsson Bäsk i Alkula By. När hans hustru Margeta Jönsdotter dog 30 maj 1740, står han som Gl Sold Nils Bäsk.
 
Var tar han vägen efter hustruns död?
 
I husförhöret i Hietaniemi för 1741 - 1746 sid 366, finns Hust Margeta fortfarande med!
 
Anteckningen av familjen måste vara införd före hennes död och sedan inte följts upp!!!
 
När sedan sonen Adam gifte sig med Anna Olsdotter, får han fel efternamn - 17500321 Övertorneå C:1 sid 291 Dr Adam Olsson ifrån Alkula, pig Anna Olsdr i Pietijjeerf
 
Adam Nilssons hustru Anna Olsdotter född 1725 dog 18050224, Men vem var hennes föräldrar?

2012-11-06, 20:06
Svar #26

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag har uppgiften att han dog 1741-10-08 i Alkkula i 'nafwelbråck' (från Berthill Munkestam). Tyvärr ingen källa. Jag antar att det var i Övertorneå.
Enligt Erik Wahlberg var han husbonde å Lahkapää el. Vuotikainen i Alkkula.

2012-11-06, 21:35
Svar #27

Utloggad Birgitta Hansi

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 11:29
    • Visa profil
    • distans.org
Hej Börje
Jag har också varit inne på det dödsdatumet men tveksamhet råder enligt mig.  
Nils Olsson Bäsk död 1741-10- 8 Begravd 1741-10-18 i Alkula, Övertorneå f.s. d.b. blev 33år 6m (C:1 s. 191)  
Det går inte att misstolka att han blev 33år om detta stämmer skulle han ha varit bara 15år när första barnet föddes. Om man nu vill få det att stämma så kan man alltid misstänka att prästen har angett fel ålder.
Vad jag kan tolka så anges ingen dödsorsak

2012-11-07, 22:44
Svar #28

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Det där med nafwelbråcket är hämtat ur generalmönsterrullan 1728 då han kasseras. Där anges hans ålder till 31 år.
 
Håkan

2012-11-07, 23:47
Svar #29

Utloggad Birgitta Hansi

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: 2016-03-02, 11:29
    • Visa profil
    • distans.org
Tack Håkan
Med utgångspunkt från den nya informationen skulle han vara född omkring 1697 och då med andra ord vara omkring 44år när han dog. Om man nu utgåg ifrån att det inte fanns fler med samma namn under samma period så måste man nästan anta att prästen skrev fel i dödsboken.
 
Birgitta Hansi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna