ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torp i småland eller östergötland  (läst 1317 gånger)

2017-01-22, 21:28
läst 1317 gånger

Utloggad Josephine Karlfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2017-12-21, 01:05
    • Visa profil
Hej
känner någon igen dessa två torp från Småland eller Östergötland? Fotot av torpet längre bort i bild har jag även en senare tagen bild från ca 1990 där växterna i förgrunden vuxit upp något och skymmer byggnaden. Så idag kanske den inte syns lika väl. Jag tror den bilden är tagen från en väg.

vänligen

Josephine

2017-01-25, 20:07
Svar #1

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej Josephine,

Den övre bilden kan jag inte svara på (men det nyare fotot kanske skulle hjälpa).

Den under bilden vet jag inte säkert, men i Sveriges bebyggelse, Kalmar län, del 1 (1957) hittade jag ett hus i Odensvi socken som i alla fall ser snarlikt ut:

2017-01-25, 21:11
Svar #2

Utloggad Josephine Karlfelt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2017-12-21, 01:05
    • Visa profil
Hej Stefan

du träffade så rätt så tror jag. Det är nämligen släkt de du skriver. Jon var bror till min mormors mor Helga Johansson från Odensvi. Tack jag blir så jätteglad att du tog dig tiden.

Det nyare fotot av det andra torpet kan jag lägga ut men vet inte om det hjälper. Jag hoppades att det skulle vara ett annat torp men efter att ha varit i kontakt med de ägarna fick jag veta att det inte liknade något av de torp som låg i deras ägo. Om du har möjlighet att kolla Udden, Sjöbo Dånhult, Hycklinge så kan det ju vara där där deras mor föddes. Jag vet inte hur det såg ut.

Tack ännu en gång.

hälsningar

Josephine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna