ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Mosesdotter Bure och Lars Andersson i Viken, sonen Hans Larsson (Johannes Laurentii)?  (läst 2107 gånger)

2017-01-22, 12:55
läst 2107 gånger

Utloggad Stefan Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:44
    • Visa profil

Enligt CD-skivan Bure anor av Hernelind & Nilsson anges det att kyrkoherden i Nora (Y), Johannes Laurentii (Hans Larsson) är son till Lars Andersson f. 1500 i Yttervik, Skellefteå och Anna Mosesdotter Bure f. 1505 i Bureå, Skellefteå. Han anges här också vara bror till kyrkoherden Olaus Laurentii.

Vad finns det för belägg att denne Johannes Laurentii faktiskt var son till ovannämnda par? Detta är en uppgift som jag endast hittat på denna CD och ingen annanstans.

Tillägas kan att Johannes Laurentii ägde hemmanet 6 säl. i Fanskog, detsamma, som den eventuelle brodern Olof (Olaus) tidigare innehaft. Denne Johannes Laurentti ska inte blandas ihop med sin namne som var kyrkoherde i Säbrå under ungerfär samma tid, också han med Bure-anor.

2017-01-22, 13:04
Svar #1

Utloggad Stefan Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:44
    • Visa profil
När jag tittar lite närmare så ser allt väldigt underligt ut. Anna Mosesdotter anges här vara född 1505, gift 1522 med Lars i Viken och ha fått barn mellan 1523-1563. Detta verkar helt orimligt, någon som kan reda ut detta?

2017-01-23, 13:18
Svar #2

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Den allra senaste vetenskapliga forskningen kring Buresläkten finns sammanfattad på följande adress:

http://wiki.genealogi.se/index.php?title=Bure%C3%A4tten

Urban Sikeborg är, tror jag, den mest kunnige av de kunniga.

https://www.youtube.com/watch?v=xwE4q_BIHC4

2017-01-25, 11:52
Svar #3

Utloggad Stefan Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:44
    • Visa profil
Tack Håkan. Tyvärr kan jag ändå inte hitta något om Anna Mosesdotters (Bure) barn här, jag får väl leta vidare.

2017-01-26, 18:25
Svar #4

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 09:41
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Johan Bure har inte med någon son Hans (eller Johannes) till Lars Andersson i Viken och hans hustru Anna Mosesdotter. Inga födelseår är kända för dem eller deras barn. De födelseår som en del redovisar är rena gissningar. Om Lars Andersson i Viken har Johan Bure skrivit att han var länsman i Skellefteå. Senare har han lagt till "i Nämnden 1561, af et breef." Enligt Ulf Lundströms var han ägare 1551-1596 i Yttervik, Skellefteå, på det hemman som senare fick nr 2. På min hemsida finns familjen, dock inte uppdaterad med nya fakta från Johan Bures originalsläktbok
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2017-01-26, 19:51
Svar #5

Utloggad Stefan Hallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2019-11-27, 20:44
    • Visa profil
Tack för svar Leif.


Då var det som jag trodde, tyckte väl att dessa uppgifter såg lite mysko ut. Jag misstänker att det görs en hel del felaktiga antaganden eller kanske till och med fabriceras en del släktband ibland. Trevlig hemsida för övrigt.


Mvh Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna