ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebro Ljusnarsberg Födde 1635 - 1655 (C:1) Bild: 66 (av 105) Sid: 59  (läst 905 gånger)

2017-01-15, 18:51
läst 905 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Jag tänkte jag skulle försöka lära mig tyda texterna men behöver lite starthjälp...

Den jag letar efter är en Hans Hansson 6 Jun 1645 (höger sida näst längst ner). Jag kan se att pappan heter Hans (efternamnet?) och kommer från Rällen, resten är dock ett totalt mysterium.

Jag skulle bli jätteglad för hjälp att tyda hela texten, kanske kan det ge mig ledtrådar för framtida försök  ;D

2017-01-22, 14:08
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Början är det viktiga: "E. die kom ett Piltebarn ifrå Hanss Botekarlls i Rällen.
Alltså samma datum döptes Hans båtekarls son.
 
Ulf Berggren

2017-01-22, 23:41
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Ahhhh, Så det är så det kan stå.

Du ska ha ett Jättetack för hjälpen och jag tror mig nog ta lite vatten över huvudet för ögonblicket då släkthistoria är någonting relativt nytt för mig. Detta blir till att tänka i helt andra banor, lite annat språk nästan och framför allt att studera in lite språk och namnhistoria  :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna