ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arbetsinriktning för en svarvarmästare  (läst 1092 gånger)

2017-01-14, 16:55
läst 1092 gånger

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Hej!
En av mina anor Anders Lundberg f.1747 i Malmö skriver sig som svarvarmästare. Hittar honom i Falkenberg 1775 då sonen Johannes föds C1:3 bild 56. Han gifter sig i Falkenberg C1:3 bild 12 året därpå med Svendborg Lindman f. 1745 i Laholm. Hon änka efter en Dal. Troligen träffas de i Malmö för jag har spårat en dotter till Svenborg i Malmö. Efter mycket letande hittade jag en skrivelse (mycket svårläst) Lund svarämbetet A1:1 bild 730 där jag tyder orden  ... som utlärt hos mästaren Jöns Cronström gesäll och betalt till å... dan siöltpenningar twå dahler sölwer...
så som förar war gesellerna har hålit sin fyr wåkens siäck dän 8 Jannearius (den 8 januari) med lådmästarens närwaro.
De flyttar till Laholm troligen under 1776. För 1777 föds deras andra son Peter f.1777-09-08, C1:4 bild 28 i Laholm. Här stannar de fram till bägge makarna dör 1809/1815.
En av Anders och Svenborgs söner Jöns Peter f. 1785, C1:4 bild 103 som svarvare. Jag kommer från första sonen Johannes f.1775.
Nu till min fråga?
Vad sysslade en svarvare med under den tiden? Jag har trott att han arbetade på Falkenbergs varv och när han kom till Laholm i hamnen. Där de byggde båtar. Men sen har jag läst att en svarvare arbetade med att snida i trä med hjälp av en svarv - men också att svarvare arbetade med lera - alltså drejare. Laholm har ju en lång tradition av drejare.
Vad kan det vara?
Med vänlig hälsning
ulla svensson 

2017-01-15, 08:03
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil

I boken Hantverk i Sverige. Om bagare, kopparslagare, vagnmakare och 286 andra hantverksyrken finns en artikel om svarvare. Där sägs att trä varit det vanligaste materialet och husgeråd av trä den vanligaste produkten. Mästarstycket i Lund har varit t.ex. en spinnrock i miniatyr, en balsamdosa med invändig fackindelning och ett schackspel. Gesällprovet i Norrköping var sandströare och dosa. Vanliga uppgifter, i synnerhet i hamnstäderna, var block för taljor.

Om det finns en bouppteckning så kan det ibland finnas detaljerade förteckningar som visar obearbetat material och färdiga produkter.

2017-01-15, 21:13
Svar #2

Utloggad Ulla Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 540
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:40
    • Visa profil

Tack! Karin Uhrvik.
Intressant! får nog låna en bok om gamla hantverk.
Läste både svarvaren och hans fru bouppteckningar som var väldigt enkla och inga sådana saker fanns upptagna.
Med vänlig hälsning
ulla svensson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna