ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter eriksson och Catharina Johansdotter  (läst 948 gånger)

2017-01-12, 22:46
läst 948 gånger

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil

Peter Eriksson och Catharina Johansdotter gifter sig 1764 i Malmbäck (BI:3 sid. 345). De bor då båda vid Västgötatorp där åtminstone Catharina också är uppväxt. De bor sedan kvar vid Västgötatorp (AI:2 sid. 239) minst till 1787, vilket är födelseår för deras åttonde barn, dottern Lena. I den följande husförhörslängden hittar jag inga spår efter familjen. Linjen ner till mig går via deras femte barn, dottern Regina.
Finns det någon som har ytterligare information om Peter och Catharina eller om något av deras barn?

2017-09-09, 15:05
Svar #1

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil

Petter Eriksson och Catharina Johansdotter flyttar runt 1790 till Nybygget under Rommenås (Bommen).  Petter dör där 1788/89/90 och Catharina dör där 3/5/1802. Dottern Maria Catharina flyttar till Norra Solberga och Annika till Svenarum 1792. Margareta dör i Fattighuset 1831 och var gift med Johannes Johansson 1760-1806 De bodde i Abberyet.
Har du något mer om syskonen Pettersson tar jag gärna del i vart de tog vägen. Jag härstammar från dottern Margareta.
Hälsningar Ulla

2017-09-15, 22:52
Svar #2

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil

Hej Ulla! Tack för din information om Peter och Catharina. Ovanligt att man får svar efter en så lång tid - tur att man numera blir aviserad.
Det enda av syskonen som jag har något mera om är min ana Regina. Hon är min farmors morfars mor. Hon blir piga vid Sjöafall i Barkeryd hos mjölnaren Arvid Nilsson och hans hustru. När hustrun dör gifter sig Arvid med Regina 1813. De flyttar 1815 till Skaftarps kvarn i Bringetofta. Paret bor kvar i Bringetofta till sin död. Arvid dör 1840 och Regina 1841.
Ett av deras två gemensamma barn hette Anders. Han blev sockenskräddare och hade tolv barn tillsammans med sin hustru Lisa Stina Johannisdotter. Flera av dessa emigrerade till USA och 1889 tog de över sina föräldrar till det nya landet. Anders och Lisa Stina var då 72 resp. 66 år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna