ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Doning  (läst 841 gånger)

2017-01-12, 20:17
läst 841 gånger

nwiman

Hej!
Jag har stött på efternamnet Doning långt tillbaka i släkten, på 1600-talet och framåt.
De ska ha levt i Skultuna och arbetat bland annat som tråddragare. De återfinns bland annat under "Skultuna bruksfolk" i äldre husförhörslängder för just Skultuna. Är det någon annan som möjligtvis också har stött på detta efternamn i sin forskning och som har lite allmän information att dela med sig av?
Jag undrar också över Skultuna som bruk, har det möjligtvis varit en plats för valloner?


Mvh,

2017-01-14, 14:39
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Har du sett att Doning finns med på Smedskivan?
Inget tyder iaf på att detta är en vallonsläkt, och Skultuna är inte den typ av bruk som brukar ha sådana. Men det finns åtminstone någon vallonsläkt där, fast då som mjölnare. Vilket man också kan se på Smedskivan.
Ulf Berggren

2017-01-14, 22:10
Svar #2

nwiman

Ulf
Har du sett att Doning finns med på Smedskivan?
Inget tyder iaf på att detta är en vallonsläkt, och Skultuna är inte den typ av bruk som brukar ha sådana. Men det finns åtminstone någon vallonsläkt där, fast då som mjölnare. Vilket man också kan se på Smedskivan.


Nej det har jag inte gjort.
Jag har inte påstått att detta skulle vara en vallonsk släkt  :)  Däremot undrar jag som sagt om någon annan stött på just det efternamnet i samma ort eller kanske någon annanstans. Tack så mycket för svaret om Skultuna som bruk iallafall, det hade jag ingen koll på. Förstår inte dessa smått dryga svar man får ibland när det enda man gör är att ställa frågor! Tråkigt  :-X

2017-01-21, 14:56
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det fanns inget drygt i mitt svar, utan det har du läst in själv.
Eftersom du frågade om valloner i Skultuna i ett inlägg om Doning var det naturligt att dra slutsatsen att du undrade om det kunde vara en vallonsläkt. Därför påpekade jag att inget tyder på det.
Den äldste Doning på Smedskivan hette f ö Erik Larsson Doning, och alla Doning på skivan höll till i Skultuna.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna