ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Etuna Kloster SCB födda 1931  (läst 637 gånger)

2017-01-12, 14:18
läst 637 gånger

Utloggad Johan Blomgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-01-13, 09:36
    • Visa profil
Hej,

Det här är min fösta post här så säg gärna till om jag gör det här på fel sätt ;-)

Min farmor (Rut Kristina) föddes den 4:e Juni 1931 i Klosters församling.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0032545_00299

Jag har lyckats läsa ut vad föräldrarna heter (och jag har "hittat" dem), men det är de andra noteringarna som jag skulle vilja ha hjälp med.
jag har lite gissningar, men vill gärna ha en åsikt från någon som läst kyrkoböcker i mer än tre dagar :-)

Alltså vad står förutom föräldrarnas namn i de rutorna och vad står i "Särskilda anteckningar" ?

Tack på förhand:
//Johan Blomgren

2017-01-12, 14:52
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:25
    • Visa profil
    • Gensvaret
Välkommen till forumet, Johan. Detta är min texttolkning:

Fadern: trycksvarv(are) fr(ån) Ostran, enl(igt) lagst(adgat) erk(ännande) d. 14/8 1931
Modern: hush(ållerska), frånsk(ild), från Ostran, fol(io) 825
Särskilda anteckningar: Medd(elande) om faderskapet fr(ån) barnav(årds)man d. 31/8 1931. Barnet trolovn.barn

Detta betyder att det också lär finnas en barnavårdsmannaakt, som i så fall förvaras hos Stadsarkivet i Eskilstuna:
http://www.eskilstuna.se/uppleva-och-gora/bibliotek-arkiv-och-lokalhistoria/arkiv/eskilstuna-stadsarkiv.html

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna