ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är Pehr och Maria födda?  (läst 665 gånger)

2017-01-12, 10:54
läst 665 gånger

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Det var inte lätt för en göteborgare att hitta denna för mig helt okända församling. ;D


Men, nu är jag här, och har funnit ett par som är föräldrar till Anders Pehrsson född 15 jan 1803
Innan hade hade jag fått uppgiften att han var född i Söderby-Karl.
Hur långt från Karlskyrka det ligger har jag ingen aning om.


Nåväl, nu har jag hans föräldrar här, Pehr och Maria, och jag kan inte gissa mig till var de kan vara födda.
Karlskyrka AI:5 (1800-1820) Bild 85 / sid 81 (AID: v86683.b85.s81, NAD: SE/SSA/1526)


Edit:
Pehr är förmodligen född i Edebo socken ser jag, men var är då Maria född, och tydligen även dött där 1809 vad jag kan tyda.





2017-01-12, 12:02
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Sven!

Det stämmer att Anders Pehrsson föddes i Söderby-Karl, eftersom den församlingen bildades redan 1796 genom en sammanslagning av Söderby och Karlskyrka. Det dröjer dock ett tag innan kyrkböckerna också slås ihop.

Maria Persdotter uppges vara född i grannförsamlingen Ununge (se karta här: http://35579.hotellet.bahnhof.net/Socknar/RikindAtlas006.gif).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2017-01-12, 12:36
Svar #2

Utloggad Sven Palm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 928
  • Senast inloggad: 2021-02-19, 11:54
    • Visa profil
Hej


Tackar, ska kolla där.
PS
Där hittade jag henne förmodligen, född 18 feb  :D

mvh
Sven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna