Forum > Allmänt om adel

Vad anger ordet "till"?

(1/2) > >>

Kai Thurfors:
Hej,
Ibland står det i en beskrivning av en person i t ex Elgenstierna, "N N till gård A och gård B". Har hittills trott att det bara anger var personen i fråga skrivit olika dokument. Kan det möjligen också ibland avse att ange sätesgård(ar) eller ska det alltid bara läsas som vid olika tillfällen angivna "avsändaradresser" (som givetvis också kan vara sätesgårdar)?

Leif Lundkvist:
Kan det betyda någon form av tillhör, dvs någon form av ägarskap/besittningsrätt?

Kai Thurfors:
Menar du att man skulle kunna ersätta det exempel jag angav med "NN ägde gård A och gård B"? Det är nämligen vad jag avser att göra. (För en läsekrets av icke-släktforskare säger ju "till gård A och B" ingenting).

Leif Lundkvist:
Jag grundar mitt inlägg på den gamla lagtexten "gånge hatt till och huva ifrån". Men jag vet inte om Äga är rätt ord för en sätesgård. Det man äger kan man väl sälja, men kunde man sälja sin sätesgård?

Bo Persson:
De gårdar som adelsmän skrev sig till utgjorde deras sätesgårdar (säterier) och de var befriade från skatter och räknades som "ypperligt frälse", och undgick därmed att drabbas av de extraskatter som kronan till följd av sina finansiella problem tvingades uttaxera under 1600-talet. De frälsehemman som inte utgjorde säterier betalade även extraskatterna.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion