ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket yrke har Elias Gerdin?  (läst 1459 gånger)

2017-01-08, 14:05
läst 1459 gånger

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Falkenberg CI:1 (1689-1758) Bild 43 / sid 36 nr 1 1699 dör Elias, kan för mitt liv inte få till yrket? xxxx vid Lilla Tullen. Och finns det ev någon dödsorsak, det står något över Februari, vad?
Mvh Siv

2017-01-08, 14:38
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Besökare vid Lilla Tullen.
Över februari står: I Jesu nampn.
Så inledde pastor alla årens noteringar

2017-01-08, 14:41
Svar #2

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Tack Eva, men jag blev inte ett dugg klokare "Besökare", gick han förbi och stannade och pratade en stund eller??
 Och jag hittade bouppteckningen efter Elias och upptäcker att det är fel person. Jag letar nämnligen efter Inspektor Börje Falkengrens födelse och fick för länge sen tipset att han skulle vara född i Falkenberg. Men dom jag hittat där har alla Börje dött innan vuxen ålder, min Börje dör i Ekeby CI:1 (1690-1814) Bild 2550 / sid 250.
Jag får leta vidare.
Mvh Siv

2017-01-08, 15:04
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Tullbesökare, titeln på vissa fordom vid tullbevakningen
anställda lägre tjänstemän, som gick ombord på
ankommande fartyg, innan de lade till. Även städerna
hade (från 1724) sina besökare för att kontrollera accis
och andra liknande avgifter av varor och fartyg. (Nordisk
Familjebok, andra uppl)

2017-01-08, 18:57
Svar #4

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
 :D Tack igen Eva, man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
Mvh Siv

2017-01-09, 17:11
Svar #5

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:59
    • Visa profil
Hej Siv,

Menar du att den Börje som föds 1693-07-23 i Falkenberg (Falkenberg CI:1 sid 19) som son till skräddare Olof Andersson dör ung?
Födelsedatumet finns ju också på http://sivjohan.se/Nisse/p5c38e569.html#Source1 som om jag inte tar miste väl är din sida.
Jag har visserligen inte systematiskt gått igenom Falkenbergs dödbok men i bouppteckningen (Falkenbergs rådhusrätt och magistrat FIIa:2 sid 161) efter Olof Andersson och hans hustru Johanna Börjesdotter så nämns en son Börje som uppenbarligen nått vuxen ålder.
Texten är lite kladdig men jag tolkar den som att de har tre barn.
Skräddargesällen Anders Falckenström i Göteborg som är närvarande vid bouppteckningen.
Marna Olofsdotter som möjligen har avlidit i Köpenhamn under påsken det året.
Yngste sonen Börje Olofsson Falck som tagit värvning i Halmstad några år tidigare och kommenderats till Pommern, och som ingen vet om han är i livet eller inte.
Inspektor Börje Falkengren gifter sig i Ekeby (M) 1717-06-30 och sägs då vara född i Falkenberg. Hans ålder när han dör där 1773 stämmer också in på skräddare Olof Anderssons son.
Jag har tänkt att denne Börje har bättrat på sitt soldatnamn när han blev inspektor, och att han är så nyligen hemkommen från Pommern när han gifter sig att budet om hans återkomst ännu inte hunnit nå hemorten vid bouppteckningen.
För att försäkra sig om att det är rätt Börje skulle det förmodligen vara en bra idé att försöka att hitta honom i militära källor också.
Ett komplicerande faktum är att en Johan Falkengren, son till en fänrik i Risinge (E), är dopvittne till några av Börjes barn, men möjligen är det ett rent sammanträffande.
Elias Gerdin är för övrigt gift med Johanna Börjesdotters syster Pernilla.

2017-01-09, 17:21
Svar #6

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:59
    • Visa profil
Olof Andersson dör 1717-01-07 och Johanna Börjesdotter 1717-04-19.
Deras gemmensamma bouppteckning hålls (eller registreras) i Falkenberg 1717-05-09.

2017-01-10, 19:36
Svar #7

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej Finn. Sen du kikade så har jag fått lov att ändra mig fler än en gång vad gäller denne Börjes födelsedatum. Men som du påpekade så bör jag kolla om hans finns i rullorna. Flera bra tips, Olofs Börje hade jag inte hittat tidigare.
Sitter och kollar barnen namn och ser att första sonen heter Petter Jacob, Sophia Elisabeth Havick är en Jacobsdotter, så där finns andra namnet men "Petter" ? Men inget säger att Petter är Börjes pappas namn. Knepigt värre. Vilken av barnen har dopvittnet Johan Falkengren? Jag hittar bara en  Student?
Det blev mycket på en gång, men hoppas att få svar.
Mvh Siv

2017-01-11, 13:27
Svar #8

Utloggad Finn Fries

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 20:59
    • Visa profil
Johan Falkengren 1708-48, komminister i Kaga (E), är dopvittne både 1728 och 1730 för Börjes barn.
Trots att jag inte gillar den sortens sammanträffande så är jag nog ändå beredd att betrakta det som ett sådant.
Namntraditionerna verkar inte vara så starka i den här samhällsgruppen. Till skillnad från bönderna är man mer benägen att ta till sig nya namn.
Börjes son, min ana Anders Falkengren, använder till exempel inte namnet Börje till sina söner.
Men om man accepterar skräddare Olof Andersson som Börjes far så kan man nog ändå hitta några exempel om man studerar Börjes barn.
Peder heter en farbror till Olof och Elias Gerdin har en son Petter.
Maria kan komma från Börjes farmor Maren Matsdotter, Johanna heter ju modern, Jöns hans morfars far och Anders hans farfar.
Jag vill nog hålla fast vid skräddare Olof som Börjes far även om jag gärna skulle vilja ha lite mer på fötterna.

2017-01-11, 18:03
Svar #9

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:01
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Hej igen Finn. Vilket arbete du lagt ner på dessa Falkengrenare. Börjar nog hålla med dig att Olof troligen är pappa till Börje och farfar till min Jöns. Jag ska ta mig en närmare titt igen på dopvinnen och kolla även Olof med familj. Tack än en gång för dina tips och utläggningar.
Mvh Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna