ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vänersborg (P) CI:2 (1776-1819) Bild 347 / sid 683  (läst 1527 gånger)

2017-01-07, 09:14
läst 1527 gånger

Utloggad Stefan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-01-03, 13:56
    • Visa profil
Hej,
Behöver hjälp med vad som står och eventuell förklaring av vad det betyder.
Tack för hjälp.
Mvh
Stefan

2017-01-07, 09:36
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Olof Lunberg. afskedad krono Båtsman född på Dal varit i församl. från dess Barndom.
Lena Bolla Brandtberg född i staden, häfdad (=ej oskuld).
å hennes vägnar dess fader löftesm. (löftesman)

2017-01-07, 14:21
Svar #2

Utloggad Stefan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-01-03, 13:56
    • Visa profil
Tack Åke,
Skall jaga vidare. Lite konstigt är det att han i husförhören kommer från Värmland och i vigseln från Dal och varit i församlingen hela sitt liv.
Blir en liten utmaning.
Tack igen och ha en bra dag.
Mvh
Stefan

2017-01-07, 14:39
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
På Dal betyder inte Dalsland. Det är området i Värmland vid gränsen till Dalsland, Bl a Svanskog.
Jag vet inte exakt vilka socknar som räknas till "på Dal".
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2017-01-08, 08:54
Svar #4

Utloggad Stefan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2021-01-03, 13:56
    • Visa profil
Tack Sven-Ove,
Det begränsar ju mitt letande en hel del.
Ha en bra dag.
Mvh
Stefan

2019-09-15, 17:10
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I samband med att samme Lundberg nu har efterlysts i en annan diskussion, så upptäckte jag den här diskussionen, och vill då passa på att rätta vad som sägs i ett tidigare svar här ovan, så att ingen som läser det vilseleds.

Nämligen detta:

"På Dal betyder inte Dalsland. Det är området i Värmland vid gränsen till Dalsland, Bl a Svanskog.
Jag vet inte exakt vilka socknar som räknas till 'på Dal'."


Detta är fel. Dal är detsamma som Dalsland.

Jag kan inte påminna mig att jag någon enda gång har sett namnet Dalsland i en handling från 1600-, 1700- eller 1800-talen i grannlandskapen Båhuslän och Västergötland. Jag påstår inte att det inte förekommer, men jag har alltså inget minne av att ha sett det. Däremot vimlar det av personer som kommer från eller flyttar till Dal. Och ofta står också vilken socken det gäller och att den ligger "på Dal"; och de är alla dalsländska socknar. Och när landskapet anges som födelseort i generalmönsterrullor, så står det alltid Dal, aldrig Dalsland.

Och i Svenskt ortnamnslexikon står: "Dalsland Landskapet har äldst namnet Dal, som ännu kvarlever. Detta användes ursprungligen inte om hela det nuvarande Dalsland, utan antas ha åsyftat Dalboslätten vid Vänern."

Det sistnämnda området motsvaras av Nordals och Sundals härader.

Förmodligen tänker Sven-Ove på Dalboredden. D.v.s. den tidigare socknen Ämmeskog i Tössbo härad i Dalsland, vilken 1540 införlivades med Svanskog (som i övrigt hör till Värmland).

Den delen av Svanskogs socken, som alltså kallades Dalboredden efter införlivandet, fortsatte att vara en del av Tössbo härad och kom därför att tillhöra Älvsborgs län från dess bildande 1634 och ända till 1815, då en del överfördes till Silleruds socken och Värmlands län. Återstoden, som fortsatte att tillhöra Svanskog, överfördes inte till Värmlands län förrän 1891 (enligt Sveriges församlingar genom tiderna).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-09-15, 21:52
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej,Jag har noterat vad Jörgen skriver i sitt inlägg ovan.Jörgen har sannolikt rätt i det han skriver. Men jag har sett flera personer födda i Svanskog antecknade som födda "på Dal".Så det kan förekomma
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2019-09-16, 00:21
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jo, men det gäller väl då de som är födda i Dal(slands)-delen av Svanskogs socken, alltså den s.k. Dalboredden (länk till Rosenberg, omfattar inte den del som överfördes till Silleruds socken 1815).

Svanskogs socken är alltså egentligen delad mellan Värmland och Dalsland - även om det är bortglömt i dag och "landskapsgränsen" på dagens kartor följer länsgränsen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna