ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-10-21  (läst 3964 gånger)

2002-08-12, 23:56
läst 3964 gånger

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen!
Nedan några uppgifter om Elias Arendtsson Esper. Jag vet tyvärr inte var och när han är född. Troligen återfinns familjen i Vitsaniemi 1736-1740.
Hälsningar
Stig-Inge G
 
 
Descendants of: Esper Elias Arendtsson          
 
1 Esper Elias Arendtsson b. 1686 d. 9 May 1764 m. Sophia Larsdotter b. 1691 d. 28 Aug 1765  
   2 Esperi Arendt Eliasson b. 1711 d. 23 Oct 1788  
   2 Esper Lars Eliasson b. 1717 d. 11 May 1787 m. 12 Jan 1747 Margeta Jönsdotter b. 1719 d. 10 Apr 1792  
   2 Esper Carin Eliasdotter b. 4 Jan 1725  
   2 Esper Malin Eliasdotter b. 6 Aug 1726  
   2 Esper Elias Eliasson b. 29 Apr 1729  
   2 Esper Brita Eliasdotter b. 10 Aug 1730 m. 3 Feb 1762 Penicka Johan Andersson b. 3 Feb 1734  
   2 Esper Margetha Eliasdotter b. 31 Aug 1733  
   2 Esper Ella Eliasdotter  
   2 Ella Eliasdotter b. 1720 d. 21 Apr 1806 m. 1 Oct 1747 Dillman Johan Johansson b. 1722 d. 24 Aug 1778  
   2 Esper Jöns Eliasson

2002-08-13, 20:47
Svar #1

Rune Johansson

Hej Stig-Inge
 
Tack för barnen till Jöns Jönsson(Jonas Jonsson?)
Holsters barn.
 
Rune

2002-08-14, 19:22
Svar #2

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Rune och Stig-Inge,
 
Jonas Jonasson Holster d.ä. [Ej Jöns Jönsson] o h h (vigda 30.5.1830) Elsa Olofsdotter hade även två barn född före 1832:
1. Mickel f. oäkta 23.2.1830, d. troligen 1830 (ej återfunnen i dödbok)
2. Jonas Olof f. i skogen 17.4.1831, d. 1831
Samt att jag har dottern Kristina f. 9.8.1835 (ej 1836).
 
Rune,
 
jag ska svara dig personligen när jag får bättre med tid!
Vad visste din frus morfar om sin morfar?
 
Anette,
 
Elias Arendtsson Esperi var bosatt å Esperi hemman i Kukasjärvi by. Gården räknades i äldre tid till Päkkilä by, därför är han angiven såsom död där, medan han de facto säkerligen avled i just Kukasjärvi.
 
Fadern var bonden Arendt larsson Esperi, f. ca 1660, d. troligen 1712, som först bodde på ena halvan av stamhemmanet men som efter brodern Lamberts död 1697 står som husbonde för hela Esperi hemman i byadelen Esperi inom Kukasjärvi by.
Modern var Brita Eliasdotter från Lappijärvi (Lappträsk), dotter till bonden Elias Persson.
 
Farfadern var Lars Hindersson (Henriksson) Esperi, f. ca 1625, levde 1679, som var bonde å Esperi hemman/nybygge i Kukasjärvi (räknades till Päkkilä by). Det var denna Lars Henriksson som fann malmfyndigheten i Pahtavaara, vilket blev grunden till Eriksbergs eller kalix kopparverk.  
En något diffus person vid namn Per Ryss var gift med en brorsdotter till Lars Henriksson Esperi. Denne Per blev 1679 mördad på Lars Henrikssons gård i Esperi, Kukasjärvi (jag har domstolsutredningarna, men har ännu inte hunnit uttyda dem ordentligt, även fast jag endast har haft dem i femton års tid....).
Farmodern är för mig ikänd till namnet.
 
Farfars far var Henrik Jespersson Esperi, f. ca 1590, som skattar för Esperi nybygge 1613-1667.
 
Farfars farfar var nybyggaren Jesper Påvelsson, f. ca 1560, d. troligen 1617. Husbonde och anläggare av Esperi stamhemman i Esperi inom blivande Kukasjärvi by, ca 1590, kanske något tidigare. Förekommer i skattelängderna 1594-1617. Han erlade kyrkotionde första gången år 1594. Återfinnes både under Vuono by liksom Päkkilä by. Det var tydligen aningen svårbestämt för myndigheterna att placera in honom rätt där ute i skogarna....
Jesper är den svenska namnformen, medan han av sin samtid uppenbarligen benämndes Esperi, vilket även blev namnet på hans nybygge inte långt från Kukasjärvi.
Sannolikt var han Savolaksare, eftersom flera dylika d?ker upp i dessa skogsområden under sent 1580- och 1590-tal. Bl a nuvarande Lappträsk by, som först koloniserades av fyra st Savolaksare och även kallas Savobyn under sent 1590-tal.
 
Något att med stolthet skriva in i släktkrönikan?
ST

2002-08-14, 21:49
Svar #3

Anette Pettersson

Stig- Inge och Sture,
 
Tack för er hjälp, som ny släktforskare så är det roligt att få hjälp av så kunniga forskare som ni verkar vara.  
Jag gläds speciellt om dessa berättelser runt om människorna så visst Sture var det här något att med stolthet skriva in i släktkrönikan.  
En fråga blir ju givetvis vad var en Savolaksare?  
Jag tror inte jag någonsin hört uttrycket så min fantasi går bet på vad det kan vara....
 
 
Många tack Anette

2002-08-15, 09:57
Svar #4

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Säkert kan någon bättre än jag svara på vad en savolaxare är, men i grova drag kan man säga att det är en person, som kommer från det område i mellersta Finland, vilket kallax Savolax (området kring Savonlinna/Nyslott). Området brukar ofta finnas utsatt på kartor.
 
M v h, Stefan

2002-08-15, 22:56
Svar #5

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen!
Enligt  födelseboken 24/11 1912 föddes en pojke, Arne Alexander, där fadern hette Isak Isaksson Pudas och modern hette Maria Cecilia Nikulas. Fyra år senare, den 11/4 1916 dör en pojke med namnet Arne Alexander född på samma dag men nu hette föräldrarna Isak Helmer Torikka och Ida Wilhelmina Kumppani. Något är därför troligen fel. Sture kan kanske ge en förklaring?
Hälsningar
Stig-Inge G

2002-08-15, 23:55
Svar #6

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Ang Holster:
Jag har kollat i födelseboken för 1835 men hittar ingen Christina Jonasdotter där. Inte år 1836 heller. Den första personen i familjen som finns i födelseboken är Catarina f 1837. Sture: Känner Du till var de tidigare barnen är födda?
Stig-Inge G

2002-08-16, 10:00
Svar #7

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Gustafsson,
 
Jo, jag upptäckte detta flaggranta hjärnsläpp av kyrkoherden i Hietaniemi för mera än tjugo år sedan....(minns vad vi talat om här på Anbytarforum tifigare?)
Min farfar (Artur Torikka, f. 1907) fick alltså en lillebror Arne den 24.11.1912. När han skrevs in i födelseboken klantade kyrkoherden till det och skrev in föräldrarna som Pudas i Alkkula by. Dessa hade också fått en son uti dessa dagar (om jag nu inte minns helt galet). Efter ett tag så märkte kyrkoherden sitt misstag och rättade till detta barns födelse och föräldrar i Församlingsboken, men.... han glömde helt bort att göra denna ändring i själva födelseboken.
Därför blev det så att Arne Alexander Torikka i födelseboken är noterad såsom son till Isak Pudas och Maria Cecilia Nikulas, men när han väl avlider av difteri 10.4.1916 så är han son till Isak Helmer och Ida Torikka. Detta sistnämnda är således korrekt.
Tänk så tokigt det kan bli i sådana här moderna bokföringstider vilket ju 1916 trots allt var. Då är det ju ganska lätt för oss att räkna ut vilka misstag som kan ha gjorts i än äldre tid.
Jag har försökt att påpeka detta vid flera tillfällen, bl a här på Anbytarforum: d v s att kyrkoherdarnas skrivna version inte alls nödvändigtvis måste utvisa den totalt korrekta sanningen.
Detta är viktigt att ha i bakhuvudet om och när dylika namnproblem framträder ur dunklet.
 
Lappmannen Jonas Jonasson Holster (f. 4.10.1808, d. 17.6.1881 i Mjöträsk, Överkalix) bodde med sina renar i skogarna inom Övertorneå socken fram till 1837 (sannolikt mestadels i socknens NV del). Från omkring 1837 återfinns familjen konstant inom Hietaniemi församling. 1859-1869 är de t.o.m. skrivna i Kukasjärvi by.
Detta bör innebära att ?de flesta av barnen födda före 1837 nog återfinnes i Övertorneå sockens födelse- och dopböcker.
Kolla där om du har intresse och möjlighet.
 
Vidare så har jag svårt att få några givande uppgifter om min Isak Rova (f. 1861) i Chicago efter år 1883. Det är frustrerande. De områden de bott i i staden motsvaras idag utav Chicagos värsta slum.
Människan är ju så funtad, att vi gärna vill ha ett avslut också. Så jag hoppas jag lyckas få fram några uppgifter efter 1883 ändå genom andra söksystem. Jag var i kontakt med en professionell släktforskare där, men hon var så blygsam i sitt svar till mig att hon nöjde sig med 30 US dollar i timmen för att göra eftersökningar åt mig......
Jag tackade för hennes visade intresse men avböjde snällt.
 
/ST

2002-08-16, 19:40
Svar #8

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Sture! Kan du maila mig alla uppgifter som du har om Rovas i Chicago från 1865 till 1883, allt det du berättade om på affärn senast, så ska jag skicka dom till en bekant som jag har däröver som är villig att göra en gentjänst.
Katrin
katrin.ohgren@hem.utfors.se

2002-08-17, 11:40
Svar #9

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Katrin,
 
det är väl så att jag inte ännu har haft tid att sammanställa detta med Rova i Chicago över huvud taget.
Dock har amerikanarna visat ett hyffsat intresse för dessa tre brev från och till Chicago 1865-1866, vilka jag tidigare har publicerat här på Anbytarforum under Karl Gustaf. Det var ju så att i stort sett hela den stora staden Chicago brann  ju ner 8 oktober 1871, så de är oerhört intresserade av dokument från tiden före det. Vidare har några av jänkarna omtalat att dessa brev tycks vara några av de äldsta bevarade emigrant-/immigrantbrev från finnar eller nordsvenskar som de hört talas om, varför The Finnish American Reporter (Hancock, Michigan) nu publicerar dem i sitt augusti nummer. Likaså visades intresse från The Chicago Genealogical Society att få publicera dem i sitt kvartalsmagasin (dock ej färdigt bestämt ännu). En finnättad mormon i Salt Lake City, Utah, ville att vi (han och jag) skulle skriva ihop en berättelse om denna familj inkluderande dessa tre brev, för att senare under vintern publicera detsamma i någon adekvat blaska.
Nog är de intresserade, i synnerhet de finnättade amerikanerna.
Det verkar ju även så - enligt uppgifter från Chicago - att denna finskspråkiga familj Rova från Tornedalen (mannen född på svenska sidan, hustrun på den finska) var de första riktiga finnarna i staden Chicago (några svenskspråkiga finnar hade förekommit där tidigare, sjöfarare var de väl nästan allihopa liksom att de hade svenska efternamn). Hustrun Greta omtalas definitivt som den första finskan i Chicago. Och det är ju en anekdot god som alla andra. I synnerhet är det ju kul eftersom hon var lillasyster till min ff ff f.
 
Jag ska se om jag hinner få ihop någon info åt dig under helgen, kanske mera troligt till veckan.
 
Väl mött,
ST

2002-08-20, 23:18
Svar #10

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen!
Ska bara meddela att den uppdaterade födelseboken mellan 1721 och 1925 nu ligger på Rötters Hietaniemisidor. Död- och begravningsboken ska jag försöka uppdatera inom närmaste veckan.
Hälsningar
Stig-Inge G

2002-08-25, 08:40
Svar #11

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej S.Torikka mfl.
Var till Borlänge i går lördag,och besökte släktforskar mässan. där fick jag tag i en bok som heter De röda ladornas folk. Av Elsa Lagevik.Handlar om emigranter 1851 - 1863.
Där finns uppgifter om hur man värvade folk,och kostnader för resan.
Ex. Resan över 1850 kostade 90 - 100 riksdaler
inklusive kost. Ett mindre hemman kostade 500 - 1000 riksdaler.Hur mycket det är i dagens penningvärde vet jag inte.
MVH Stig Ronnegren

2002-08-26, 09:19
Svar #12

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Tack Stig,
det låter som ett bra tips. Jag ska försöka få tag i den boken och försätta mig i en positiv situation av kunskapsinhämtande.
Det är inte endast skolbarnen som lär sig något nytt varje dag.
Dock går det litet lättare för dem.
/ST

2002-08-27, 07:24
Svar #13

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Stig,
nu har jag fått tag i boken De röda ladornas folk (om emigrationen 1851-1863) av Elsa Lagevik.
Den verkar faktiskt oerhört givande. Det var ett mycket bra tips,
ST

2002-08-30, 23:36
Svar #14

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen!
Ibland undrar man var alla gamla torp och hemman varit belägna. Själv har jag ju mycket begränsad lokalkännedom i församlingen. Är det t ex någon som vet var Armasjärvi no 2 Sirviäinen låg på marken. Jag har på kartan listat mig till att det nog låg mellan Armasjärvi och Puostijärvi sjöar. Men var låg husen?
 
Kan soldatrullornas häxmästare se vem Nils Hansson Hålt var. Han var född runt 1730 och kanske var han gift med en Anna Olofsdotter Toljus men jag har inte lyckats klarlägga förhållandena där. Det kan vara något lurt i mina filer.
Stig-Inge G

2002-08-31, 08:40
Svar #15

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej igen.
Har försökt räkna om en resa som kostade 100 rd 1850 till dagens värde.
Om man tar till mellan tummen och pekfingret.
När man tar beloppet 50 gånger så borde man vara i rätt socken. Alltså en resa över kostade ca
5000 kr i dagens penningvärde.
Det var nog betydligt svårare att få ihop 100 rd år 1850, än att få 5000 kr i dag.
Men man vet ju aldrig, jag kanske är helt ute och cyklar.
MVH Stig

2002-10-06, 14:18
Svar #16

Ole-Johan Valle

Isaach Johannesen og Elen Henrichsdatter giftet seg i Tromsø 19/10-1806. De flyttet kort tid senere til Hammerfest landsogn. Ifølge alderen som oppgies på ham ved dødsfallet 11/5-1861 var han født ca. 1777 i Hietaniemi i Sverige som sønn av Johannes Olsen. Håper noen kan gi opplysninger om Isaach Johannessens slektsbakgrunn. Med vennlig hilsen Ole-Johan Valle, Hammerfest

2002-10-06, 15:38
Svar #17

Andreas Snildal

Hei Ole-Johan!
 
En ting jeg skulle ha tipset deg om for lenge siden, er kirkebøkene for Hietaniemi som finnes her på Rötter. Adressen er http://www.genealogi.se/hietafb1.htm (fødselsboken). Her er noen kandidater:
1782- 8-21
Junnucka Isaac Johansson
Baas Johannes Olofsson / Anna Johansdotter
Puostijärvi Hietaniemi
 
1778- 7- 2
Mämmilä Isac Jonasson
Mämmilä Jöns Olofsson / Susanna Jönsdotter
Koivukylä Hietaniemi
 
Selv om det er 5 år forskjell mellom f?dselsåret til Isaac Johanssson Junnucka og det omtrenlige fødselsåret du har til  Isach Johannesen, tror Junnucka er mer sannsynlig enn Isac Jonasson Mämmilä på grunn av navnet.
 
Mvh.
Andreas

2002-10-06, 19:32
Svar #18

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen:
Jag har noterat att Isaac Johansson flyttade fr Hietaniemi 1798 men jag vet inte vart. Kanske stod färden till Norge. Han återfinnes dock på S69 i hl 83-01 Niemis bland sk inhysingar. Familjen kallade sig också för Inacka. Isac Jonasson Mämmilä dog redan som barn år 1788.
Hälsningar
Stig-Inge Gustafsson

2002-10-06, 20:13
Svar #19

Andreas Snildal

Dersom han flyttet fra Hietaniemi til Norge i 1798, b?r han finnes folketellingen 1801. Må han ha bodd i Niemis i 1801 for å bli nevnt i denne husforhörlängden? 
I Tromsø sogn finnes ingen som kan passe, men i Lyngen, som nærmest var inngangsporten til Norge for mange tornedalinger (særskildt på 1700-tallet), finnes en Isaac Johanniss., 19 år, tjener på gården Oxvig, se http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1801/f11938&variabel=0&postnr=370&fulle=true&spraak=6
 
Jeg tror dette kan være riktig person. Jeg har også søkt hele Nord-Troms og Vest-Finnmark uten å finne andre Isak Johannessen'er.
 
Hilsen Andreas

2002-10-07, 07:57
Svar #20

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej bägge Stigar!
 
Jag har inte kikat så mycket på Anbytarforum senaste månaderna eftersom jag mest har hållit på med Amerika. Nu på morgonen ser jag era inlägg från 30 och 31 augusti.
 
Gustafsson, skicka mig ett EP hem (som påminnelse för mig!) så tror jag nog att jag har någon skiss om var gårdsbyggnaderna på Sirviäinen nr 2 i Armasjärvi var belägna. Hemmanet hade säkert någon markplätt mellan Armasjärvi och Puostijärvi, men gården låg öster om sjön Armasjärvi, tämligen högt norrut i byn.
Där hade den alltid legat alltsedan den kom till under 1600-talet. F.ö. så låg samtliga Armasjärvis stamhemman på sjöns östra sida. De på västra sidan har alla kommit till under 1800-talets mitt och däromkring.
 
När det gäller knekten Nils Hansson Hålt så var han mycket riktigt gift med min anfaders syster Anna Toljus. Men, jag har gått bet på att luska ut vem Nils Hansson egentligen var. Jag tycker jag har försökt att identifiera honom med alla tänkbara Nilsar som varit söner till någon Hans, födda under sent 1720-tal till sent 1730-tal, men ingen har riktigt passat. Hoppet står nu till en Nils Hansson i Ruskola, men det vete katten om det är han heller.
Måhända var Hålten inflyttad i orten?
Han är ju väldigt spännande av andra skäl, eftersom han får avsked från soldateriet p g a att han blir misshandlad ordentligt av sina egna rotebönder.
Varför, kan man ju fråga sig. Det verkar ju rent idiotiskt att rotebönderna knäcker revbenen på sin egen knekt - då måste de ju omaka sig till att införskaffa en ny.
Men så var det i alla fall.
 
Ronnegren,
Det var en intressant tes om priset för en Amerikaresa. Jag har oxå försökt få till det med egna beräkningar, men aldrig nått ett resultat som jag upplevt som alldeles realistiskt.
Jag har ingen uppfattning.
Men svårt att få ihop kulorna bör det ha varit. Hur bar de sig åt, de som inte hade ett hemman att försälja?
 
ST

2002-10-07, 09:54
Svar #21

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Glömde... När Nils Hansson Holt lejs till indelt soldat Holt omtalas han enbart såsom Infödd eller Westerbottning (minns ej ur huv?t precis nu).
/ST

2002-10-12, 18:28
Svar #22

Utloggad Ulla Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 19:00
    • Visa profil
Är det någon som har uppgifter om följande person? Jakob Wikman f  1/2 1782, Näsbyn Nederkalix sn (BD) Han var gift med Christina Jacobsdotter f 1781 d 1850.
Familjen bodde på Gyljens bruk, Överkalix sn från 1833, sex år efter hustruns död 1865, står det i hfl att Jakob flyttar til Hietaniemi sn (BD).
Jag har letat i hfl för Hietaniemi ett flertal gånger utan att lyckats hitta igen honom, någon som har uppgifter om vart han tog vägen?
Tacksam för svar,
Ulla

2002-10-12, 20:08
Svar #23

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Hej Ulla,
 
Jag har inte direkt koll på Jakob Wikman, men möjligt är ju att han var fader till kronobonden Fredrik Jakobsson Wikman å Siltapalo hemman i Raitajärvi inom Övertorneå församling, f. 1821 d. 1872. Fyra år efter dennes död flyttade änkan Kaisa Lena till Esperi i Kukasjärvi inom Hietaniemi församling, där en son blev bonde.
Det är ju möjligt att gamle Jakob Wikman flyttar till denna son Fredrik i Raitajärvi, eller till sitt barnbarn å Esperi i Kukasjärvi. Men å andra sidan kanske de hade fler barn. Detta är ju dock en möjlig sökväg.
Hälsar
ST

2002-10-13, 12:06
Svar #24

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
I Koivukylä fanns det en klockare Jakob Wikman (inga närmare data) gift 1848-04-25 troligen i Övertorneå fs med Maria Johanna Olofsdotter Heikkilä f 1823-04-11 i Haapakylä, Övertorneå. Mellan 1849 och 1862 får de  9 barn. Är det han eller en sonson?  
Katrin
katrin.ohgren@hem.utfors.se

2002-10-14, 08:55
Svar #25

Utloggad Ulla Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 19:00
    • Visa profil
Ett stort tack för hjälpen S. Torikka och Katrin Öhgren. Tipsen från er ledde till byn Raidajärv i Övertorneå sn. Jag hittade Jacob Wikman (f 1782) där, han bodde hos sonen Fredrik (f 1821) och dennes familj.
 
Mvh Ulla Wikman

2002-10-15, 11:21
Svar #26

Per Bergman

Ulla,
 
Jag har några uppgifter om Jacob Wikman och  
hans efterkommande.
 
Jacob Wikman (f 1782-02-01 Näsbyn, Nederkalix)  
dör 1863-02-18 i Siltapalo nyb nr 4, Raidajärvi,  
Övertorneå).  Sonen Fredrik (f 1821 Nklx d  
1872-06-15) gift 1850-07-26 i Övertorneå med  
Catharina Magdalena Jönsdotter (f 1825-03-19 d  
1889-09-21 Kukasjärvi, Hietaniemi).
 
Ett av barnbarnen, sonsonen (min mff) Nils ERIK  
Fredriksson Wikman (f 1864 d 1930), levde i  
Kukasjärvi fram till ca 1919 innan han,  
tillsammans med familjen, flyttade söderut till  
Falköpingstrakten. Jag har själv inte tittat så  
mycket på Jacob och Fredrik så jag är  
intresserad av det du får fram. Är du själv  
förresten relaterad till sagde Jacob?
 
mvh/per

2002-10-15, 14:32
Svar #27

Utloggad Ulla Wikman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 19:00
    • Visa profil
Hej Per!
Det är min mans släkt som heter Wikman. Genom Rättaren på Gyljens bruk, Nils Petter Wikman (son till Jacob Wikman) f 28/11 1811 g 1839 med Sara Helena Eriksdotter f 25/3 1816.
Jag har försökt att hitta brodern Fredrik Wikman f 1821 i fb, men ej lyckats med det. Familjen bodde i Nederkalix sn vid tiden för hans födelse men jag har ej lyckats hitta honom i förs fb.
Jag har noterat att familjen bodde på Bondersbyns sågverk perioden 1824-1837.
Enl. Maj-Lis Wennbergs renskrifter av hfl av Bondersbyn skall sonen Fredrik vara född 1820, det är ju möjligt att han kan vara döpt i Överkalix.
Har du möjligen hittat honom i fb?
Mvh Ulla

2002-10-21, 23:18
Svar #28

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen!
Här kommer ytterligare ett antal söner och döttrar till Jacob Wikman. Enligt mina noteringar ska han vara född i Finland medan hustrun kom från Haapakylä.
 
Descendants of: Wikman Jacob          
 
1 Wikman Jacob b. 25 Mar 1823 d. 28 Sep 1864 m. 30 Apr 1848 Heikkilä Maria Johanna Olofsdotter b. 11 Apr 1823 d. 21 Nov 1866  
  2 Wikman Karl Olof Jacobsson b. 10 Sep 1848  
  2 Wikman Margaretha Vilhelmina Jacobsdotte b. 10 Nov 1849  
  2 Wikman Jacob Wilhelm Jacobsson b. 10 Nov 1851 d. 18 Sep 1852  
  2 Wikman Johan Jacob Jacobsson b. 7 Feb 1853  
  2 Wikman Isak Jacobsson b. 8 Mar 1854  
  2 Vikman Gustaf Erik Jacobsson b. 28 Feb 1856  
  2 Vikman Johanna Jacobsdotter b. 5 Apr 1857  
  2 Vikman Emil Eugen Jacobsson b. 5 Nov 1859  
  2 Vikman Frans Albert Jacobsson b. 24 Apr 1861 d. 27 Nov 1861  
  2 Wikman Selma Maria Jacobsdotter b. 20 Aug 1862  
 
Hälsningar
Stig-Inge Gustafsson

2002-10-21, 23:46
Svar #29

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej än en gång!
Det var ju lurigt med dessa två Jacob Wikman. Kanske är nedanstående Jacob far till klockaren och orgelnisten Jacob ovan?
 
Descendants of: Wikman Jacob          
 
1 Wikman Jacob b. 1 Feb 1782 d. 18 Feb 1863 m. Okänd  
  2 Wikman Fredrik Jacobsson b. 1821 d. 15 Jun 1872 m. Wikman Catharina Magdalena Jönsdotter b. 19 Mar 1825 d. 21 Sep 1889  
    3 Wikman Lena Kajsa Fredriksdotter b. 8 Mar 1859  
    3 Vikman Nils Erik Fredriksson b. 17 Jan 1864 d. 1930 m. 17 Dec 1892 Paloniemi Maria Johanna Gretasdotter b. 26 Aug 1871  
      4 Vikman Edla Maria Katarina Nilsdotter b. 19 Jan 1894 m. Okänd  
        5 Vikman Astrid Elisabet Edlasdotter b. 19 May 1918  
      4 Vikman Hildur Sofia NilsEriksdotter b. 31 Aug 1895 m. Okänd  
        5 Vikman Inga Maria Hildursdotter b. 16 Apr 1918 d. 30 Aug 1918  
      4 Vikman Nils Gustaf NilsEriksson b. 22 Nov 1897 d. 7 Sep 1898  
      4 Vikman Nils Johan NilsEriksson b. 20 Jul 1899  
      4 Vikman Anna Margareta NilsEriksdotter b. 3 Sep 1900  
      4 Wikman Kristina Matilda Nilsdotter b. 5 Dec 1902 d. 18 Apr 1915  
      4 Vikman Josefina NilsEriksdotter b. 5 Mar 1905  
      4 Vikman Hulda Vilhelmina Nilsdotter b. 4 Jan 1909  
      4 Vikman Inga Linnea Nilsdotter b. 18 Jul 1912  
 
Hälsningar
Stig-Inge Gustafsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna