ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alva KI:1 (1842-1863) Bild 900 / sid 171 (AID: v363070.b900.s171, NAD: SE/ViLA/23010)  (läst 706 gånger)

2017-01-06, 15:55
läst 706 gånger

Utloggad Jenny Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 21:27
    • Visa profil
    • Östraedsrötter
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att tyda ett sockenstämmeprotokoll. Det mesta har jag lyckats tyda själv men jag har några luckor som jag behöver hjälp med.

Detta är vad jag har lyckats tyda själv:

Protokoll 3 sönd. i advent den 26/12 1853 med Alfva församlingen

På begäran av Pigan Gervalder, som varit i tjenst hos Husbond. Ol. Peter Rangs-arfve y under sitt tjensteår derstädes blifvit ? y sedan framfödt
Barn......af församlingen ....socknens.....derstädes y beslöt att bemöta Pigan skulle få sig gm fattigvårdens försorg tudelt 1/2 Tunna Råg-från magasinet, samt........och hermed Pigan Gervalder fann sig belåten

å församlingens vägnar Bengt ? Hans Binge







2017-01-07, 00:45
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Protocoll 3 sönd. i Advent den 26/12 1853 med Alfva församling

På begäran af Pigan Gervalder, som varit i tjenst hos Husbond. Ol. Peter Rangsarfve och under sitt tjensteår derstädes blifvit häfdad och sedan framfödt Barn att erhålla nödigt understöd af församlingen, hördes Socknens Ledamöter derföre och beslöts, att bemälte Piga skulle få sig genom fattigvårdens försorg tilldelt 1/2 Tunna Råg från magasinet, samt 3 (Riksdaler Riksgälds?) i Penningar och hvarmed Pigan Gervalder ock fann sig belåten.
Uppläst och Justeradt
som förut
---
å församlingens vägnar
Bengt ---  Hans Binge
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna