ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jägerskiöld  (läst 1001 gånger)

2017-01-05, 17:53
läst 1001 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"General Munster Rulla För det af Herr Öfwersten Wälborne Gustaf Gyllengranats i nåder anförtrodde Artilleri Regemente och den delen af Finska Battaillon som äro Commenderade til Tavastehus, Helsingfors och Åbo /.../ d:n 28 Julii 1744
/.../
Sergeant
"...I dess ställe införd Fourier Urban Jägerschiöldh, hwilcken med döden afgådt d. 25 Octobr 1742..."


Källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1682 (1744), bildid: A0029901_00292

EÄ, Barn Tab. 2
"Urban Nils Jägerskiöld, född 1717-11-01. Sergeant vid artilleriet. Död ogift 1742 i Stockholm."


https://www.adelsvapen.com/genealogi/J%C3%A4gerski%C3%B6ld_nr_1100

2022-03-17, 17:39
Svar #1

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2716
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"1793 den 24 April
§ 7
Till Consistorium har Prosten och Ledamoten af Kongl. Nordstjerne orden Doctor Salomon Henschen inkommit med en så lydande skrift:
Tit: till Consisorium
Capitainen, som han här allenast kallas, men enligt detta årets Hof Calender, Lieutenanten wid Amiralitetet och Riddaren af Kongl: Swerdsorden samt Franska orden pour les merites militeures, wälborne Herr Carl Ludwic Jegersköld, har sammanaflat med ännu lefwande Inspectoren Hofströms dotter Justina Petronella Hofström, twenne Barn, af hwilcka det sednare är födt här i Församlingen på hemmanet N:o 59 Kastaby; och som wälbemälte Herr Capitaine och Riddare erkänt icke allenast denna yngre dottren Lowisa Justina utan ock den äldre Carolina Petronella för sine Barn, under äktenskapslöfte, med Jungfru Justina Petronella Hofström sammanaflade och enligt i besannad afskrift hosgående Rewersal utfäst sig med henne efter föregången laga lysning ofördröyeligen låta sig sammanwiga, så har jag tillåtit förbemälte dess tilämnade maka på sätt, som handboken föreskrifwer dem som för vigslen afladt och födt Barn, blifwa på hans begäran, såsom dess Fästeqwinna kyrckotagen och efter alt sedan wid sine tillfällen, yrckat på at ägtenskapet skulle lagligen fullbordas. Herr Capitainen och Riddaren har icke haft sig deremot, men allena begärt, at det måtte något litet upskjutas, till dess han erhöllo sin i Stockholm ännu lefwande Faders wälborne Herr Vice Amiralen och Riddaren Christer Ludwic Jegersköld bifall därtill, af frucktan at han utom det samma torde förlora något understöd, som han af sin Herr Fader åtnjutit efter sin hemkomst ifrån Frankrike. Som han sedemera icke kunnat skaffa detta samtycke, skref jag i förledna året, på Herr Capitainen och Riddarens Begäran, till dess Fader, Herr Vice Amiralen och Riddaren Jegersköld, af hwilcken jag har äran wara känd; men oacktadt de ömmaste Föreställningar, som jag gjordt, fick jag afslag på min ansökning om Samtycke till giftermålet. Bemälte Herr Capitaine och Riddare skall och förut warit gift med et utländskt Fruntimmer, som för 10 á 12 år sedan, under deras hemresa till Swerige skall wara blefwen död, då Herr Capitainen och Riddaren hade med sig en späd son, hwilcken af Fader Fadren wälborne Herr Vice Amiralen och Riddaren, alt sedan upföddes.
I nästförledna weckan kom Herr Capitainen med sin tillemnade Swärfader Inspectoren Hofström till mig och begierde at jag wille låta lysa för honom till ägtenskap med Jungfru Justina P. Hofström, beropandes sig på giftermåls B: 3 Cap: och 9 samt 10 §.§., at hans ingångna förbindelse med henne woro et äcktenskap, som med wigsel skall fullkommas, men utan at producera hwarcken sin Herr Faders Bifall eller nogor afwittring efter förra giftet, hwad detta sednare angår, tror jag det lätteligen hjelpas igenom wedebörligt bewis, at wid dess hemkomst han ingen ting hade at afwittra sonen med; men hwad det förra beträffar, huruwida honom kan tillåtas lysning och wigsel utom dess Herr Faders samtycke, hwarwid de åberopade §.§. af giftermåls Balckens tyckas komma i Collision med Kyrckoordningens 15 Cap: 6 § så får jag allerödmiukast utbedja mig Tit:i samt Tit:i höggunstiga råd och utlåtande, huru jag härwid bör mig förhålla.
Under afwachtande af höggunstigt swar har jag den äran med djup wördnad framhärda.
Tit:i samt Tit:i
Ronneby d. 2 Aprilis 1793
allerödmjukaste tjenare
Salomon Henschen


Uti så beskaffade omständigheter finner Consistorium den af Vice Amiralen Jegersköld mot dess sons Herr Capitainen och Riddaren Carl Ludwig Jegerskölds tilltänckta ägtenskaps förbindelse med Jungfru Justina Pteronella Hofström gorde protest ej kunna eller böra medföra något hinder uti fullbordandet däraf, utan då Kyrckoherden i församlingen Herr Doctoren och Prosten Henschen i agttager till egen säkerhet i afseende på afwittring eller andre laglige hinder hwad nödigt kan anses må förberörde ägtenskap genom lysning och wigsel wederbörligen fullkommas, som genom bref till swar å Prostens skrifwelse meddeles."


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074385_00140
Källa: Domkapitlets i Lund arkiv, Protokoll. Huvudserie, SE/LLA/13550/A I/71 (1793)

EÄ, tab. 8


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna