ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Juanslycke/Gäddtorpet  (läst 918 gånger)

2017-01-04, 17:27
läst 918 gånger

Utloggad Gunnel Ståbi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 16:26
    • Visa profil
Hej!
Jag letar efter ursprunget till Gäddtorpet, när det kom till och vem som bodde där först. Gäddtorpet ägs idag av ett danskt par. De är mycket intresserade av historien kring byggnaderna och de har väckt mitt intresse.
Jag har anor i Gäddtorpet och har tittat en del på dem. Historien om byggnaderna vet jag väldigt lite om.
Johannes Andersson f 18360624 i Appleryd no 3 och hans hustru Bothilda Nilsdotter f 19310223 i Liatorp Blekinge, flyttade till Torsås från Blekinge enl AD Torsås BI:4 bild 62. Kommer de då till Gäddtorpet?
Johannes köper när de kommer från Bleking hälften av Peter Larssons hemman (Torsås AI:19 241/ 139). Är det Gäddtorpet?
På Gäddtorpet finns vid samma tid en Båtsman Andreas Larsson Rosenlund, han är svärson till Johannes äldre bror Peter Andersson Rosenlund Kronobåtsman 83 Juanslycke.
På samma fastighet/hemman byggs det ytterligare ett hus av Johannes svärson, Karl Johan Svensson gm Ingrid Kristina f 18770817.

På något sätt hänger allt detta säkert ihop. Orkar någon hjälpa mig att reda ut byggnadernas historia och om det är samma byggnader som finns där idag. Har det funnits fler byggnader/soldatttorp på samma plats?

Tacksam för hjälp
Gunnel Ståbi


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna