ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kommer jag vidare?  (läst 1928 gånger)

2016-12-31, 14:33
läst 1928 gånger

Utloggad Anitca Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:47
    • Visa profil
Hej!

 Stångar min panna blodig och vet inte hur jag kommer vidare.

 Jag letar efter soldaten John Åckerfält. Vet att han gifte sig 21/12 1731 med Bereta Larsdotter i Mölleberga. Han fick 6 barn(två dog i späd ålder). Åke f 1732 (som är min släkting), Lars f 1733, Per f 1735 och Marna f 1737. De första barnen är födda i Görslv och de andra, tror det var från Marna samt det två som dog i späd ålder föddes i Tottarp. Hittar ingen flyttnotis om när de flyttade men misstänker att det har varit någon gång mellan 1735-1737
 John Åckerfält var ryttare i Skånska Dragonregementet, Östra Sallerups kompani, Rote Nordanå 7 och blev antagen 1722 och fick avsked (å egen begäran) 1741. Han begravdes den 5/5 1754 i Tottarp.
 Vad jag har förstått är namnet Åcker/Åkerfält ett soldatnamn. Vet alltså inte vad han hette i efternamn innan han blev soldat. Men namnen Jon/Johnsson och Åkesson har gått som en röd tråd i min släkt fram till min morfar Hilbert Åkesson. Har kontaktat Krigsarkivet och Soldatregistret men inte fått något napp där.

 Jag skulle vilja få tips på var jag ska kunna hitta var John Åckerfält är född och vad han hette i efternamn innan han blev soldat. Samt om hustrun Berete. Har letat i Mölleberga, men hittar inget alls där. Vet ju inte ens hur gamla hon var när de gifte sig.

 Hittar inget i bouppteckningsregister, förmodar att det inte upprättades något efter dem (troligtvis för fattiga). Fick tips om förmyndarregister, för dottern Marna var ju omyndig när Jon dog. Någon bör ju ha blivit hennes förmyndare.

 Jag vet inte hur jag kommer vidare, ska jag anse det hela slut? Hur gör man, hur gör ni när ni har kommit till en återvändsgränd.?

 Vill inte inse att det är slut här...

 Med vänlig hälsning
 Anitca

2017-01-01, 22:15
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Du kan ju gå igenom deras barns dopvittne och se om där är nåt som passar.  ibland försöker jag reda ut ett särskilt intressant dopvittnes anor för att se om de kan passa in. Man kan även se på deras (dopvittnenas ) bou för ibland står där information.
har du kollat med Knektregistret? Kanske finns där info.
May the Force be with you.

2017-01-02, 18:06
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
Tyvärr är det ofta så att de tidiga militära rullorna inte så nog anger var och när karlen är född.
Ibland får man bara veta i vilket landskapet, ibland inte ens det.
Dock talar mönsterrullan från 1724 om att Jon var skåning,  så långt kan alltså  ringa in honom.
AD Generalmönsterrullor - Skånska dragonregementet 944 (1724-1724) Bild 1900
Att han gav förste sonen namnet Åke kan tyda på att hans patronymikon var Åkesson.
Näste son fick ju namnet Lars, kanske efter morfar.


Som faddrar  till  Jons barn i Görslöv förkom Nils Jöransson och hans hustru Anna
samt Nils mor Ingeborg. Nils Jöransson var Jon Åckerfälts rusthållare.


2017-01-03, 21:46
Svar #3

Utloggad Anitca Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:47
    • Visa profil
Hej Anna och Eva!


Tack för era svar! Någon Bouppteckning finns inte efter Jon eller Bereta. Har även försökt se om det finns något förmyndarprotokoll för Jons yngsta var omyndiga när han dog.  Men jag har lagt det lite åt sidan, för det är svårt att läsa. Bör veta hur de protokollen är uppbyggda, annat reder jag inte ut det.


DOppvittnena har jag försökt med, men kan inte se något sammanhang med dem och Jon eller Bereta. Tror att andre sonen Lars är döpt efter sin Morfar och det finns en Christen Larsson som kanske kan vara Beretes bror? Men vet inte var jag hittar honom. BÖr väl veta nästan hitta var de är födda. HIttar inget i Mölleberga.


NIls Jöransson är nästan fadder till de flesta födda i Görslöv vid Åkes födelse. Och så även hans hustru.
Men inte tolkar jag att Ingeborg var Nils mor? Hur fick du ihop det?


Knektregistret gav mig ingen mer info än det som står i rullorna. Står inte något om hans barn i heller.


Är så tacksamma att ni har tagit er tid att svara mig!


Mvh
Anitca

2017-01-03, 22:41
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
Modern Bereta Larsdotter kanske blev barnens förmyndare, hon var ju änka och själv myndig.
Nils Jöransson var Jon Åckerfälts rusthållare, det var nog därför han var barnens fadder.
Rusthållare hade lite högre status än andra bönder och blev ofta anlitade som fadder.
Det framgår av andra barns dopnotiser vem Ingeborg var i förhållande till Nils Jöransson.
Knektregistret bygger på uppgifter som matats in från rullorna - och från kyrkböcker om någon
kompletterat rullans uppgifter. Dina uppgifter om Jons barn tas gärna emot där.  ;)

2017-01-04, 11:46
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Om man försöker följa dopvittnena och se om de har någon bouppteckning så kan det i vissa fall stå hur de är släkt med de anor man försöker klura ut. lite tidsödande men bara man hittar någon liten ledtråd är det värt det.
May the Force be with you.

2017-01-05, 19:34
Svar #6

Utloggad Anitca Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:47
    • Visa profil
Tack igen till er båda!


Uppgifterna om Jons barn ska jag självklart meddela Knektregisttret!


Och Anna, Jag ska föröka följa dopvittnena och se om jag hittar någon bpouppteckningnefter dem. det verkar iallafall vara det bästa jag kan göra i det här läget! så tack för tipset!


Eva, förlåt igen, men jag får INTE ihop att Ingeborg ska vara Nils mor. :-[  Skäms, men jah måste be dig förklara...om du har tid förstås?


Vet ni hur ett Förmyndarregister är uppbyggt! bouppteckning vet jag, men ett Förmyndarregister?


Önskar er en trevlig helg!


Mvh
Anitca

2017-01-05, 20:14
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15323
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 11:50
    • Visa profil
När något/några av Nils Jöranssons egna barn döptes så står det att farmodern hustru Ingeborg bar.
Nils Jöranssons hustru hette Anna, så den som i Jons dopnotiser omnämns som Ingeborg  Jörans eller liknande bör vara Nils mor.

Uppbud och lagfarter, testamenten och förmynderskapsprotokoll brukar finnas i början av varje tingsperiods protokoll.
Hur det ser ut just i Bara härads domböcker vet jag inte. De kan ha en egen rubrik annars får man leta sig fram. Det är  löpande text.
Något register till förmynderskapsprotokollen tror jag inte fanns förrän på 1800-talet. :(

2017-01-05, 22:18
Svar #8

Utloggad Anitca Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:47
    • Visa profil
Aaaa, då förstår jag!


Då ska jag försöka hitta dopvittnenas bouppteckningar ochnse om jag har någon chans. Blir knivigt, men det är nog det enda jag kan göra.


Tack för värdefulla tipS! Hoppas jag kan få återkomma igen?


Hälsningar
Anitca

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna