ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksbokhållare Jonas Pettersson  (läst 737 gånger)

2016-12-25, 16:12
läst 737 gånger

Utloggad Lennart Forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 311
  • Senast inloggad: 2021-08-24, 23:47
    • Visa profil
Hej!


Jag har för första gången i mitt "släktforskarliv" (16 år) hamnat i Värmland, varför jag skulle behöva hjälp från någon med bättre kännedom än vad jag har om landskapet.


Saken är den att jag har en ana, Jonas Jonasson  f. 1766 27/3 uti Tegnaby (G-län). Då födelsebok för aktuellt år saknas kan det vara en osäker födelseort. Då Jonas avlider 1823 30/9, likaså i Tegnaby, uppges att som fader är "Bruksbokhållare Jonas Pettersson född i Wermland". Fadern Jonas dör i Tegnaby 18/9 1800 och uppges då vara 76 år, d v s född 1724. Det finns även andra födelsedatum som 1720 t e x. Då fadern tituleras såsom "bruksbokhållare"kan det ev vara så att han även haft motsvarande syssla på något av bruken i Värmland, därav min fråga på "okänd socken". Min fråga, helt naturlig, är då om någon "därute" har någon kunskap om denne Jonas Pettersson, född i "Wermland" ca 1720??
I ö en fortsatt trevlig helg.


Mvh/Lennart
Norra Sandsjö (F-län)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna