ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästen skriver fel namn i Husförhörsboken  (läst 752 gånger)

2016-12-21, 17:07
läst 752 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Jag har en person med namnet Augusta Hastberg f 1839-04-10
Har följt henne genom några HFböcker och nu har prästen ändrat hennes namn

I en bok är bläcket svagt och namnet Hastberg har förväxlats/tolkats med namnet Wahlberg. Och Wahlberg får hon heta resten av sitt liv in i döden.

Hennes mor hette Hastberg och Augusta var ogift och födde två oäkta barn, varför jag är helt säker på att hon inte själv bytte namn.

Hur skall jag registrera henne - med födelsenamnet eller namnet hon hade vi dödstillfället?
Hon har ju inte fått nya namnet genom giftemål utan troligen av felskrivning.

Gunilla Gregnert



2016-12-21, 19:30
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Ja, felskrivningar förekommer i kyrkböckerna, oftast i samband med flytt till annan socken. Prästen i inflyttningssocknen läser helt enkelt fel. Jag har exempel på att Kärling blivit Körling och även att ett felskrivet patronymikon blivit kvarstående livet ut. Jag skriver i sådana fall in båda namnen.
Även namnet på födelsesocknen kan bli felskrivna. Jag har exempel på att Hubbo Västmanland blivit Habo i Västergötland och står så i alla böcker därefter.

Med vänlig hälsning / Elov

2016-12-21, 20:01
Svar #2

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Tack för svar och råd.
Följer din anvisning när jag lägger in personen.

Har märkt att namn ändras under tid men ibland kanske personen själv begärt det (t ex döps till Stina men blir sen inskriven som Christina i vuxen ålder). Men jag har inte tidigare stött på en hel omskrivning av familjenamnet.
Skall bli spännande att följa nya generationerna i denna gren och se vad som kallar sig för. Som modern kvinna tar dom väl mannens efternamn och då är problemet löst. Men jag är fortfarande kvar på 1860-talet.

Ja vem har sagt att Släktforskning inte är spännande !

God Jul och Gott nytt år

Häslningar Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna