ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallmark i Selånger  (läst 595 gånger)

2006-10-07, 17:44
läst 595 gånger

Lasse Karlsson

Enl ett inlägg i Anbytarforum 2004 ska det ha funnits en släkt med namnet Wallmark i Selånger under tidigt 1800 tal.  
Jag söker efter föräldrarna till Märta Rebecka Wallmark 1768-1851 och undrar om någon har stött på denna kvinna i Selånger. Hon gifter sej med Sundvis Boreus från Borgsjö som under en tid i slutet av 1700 talet jobbar som handelsbetjänt i Sundsvall. Troligen flyttar dom till Borgsjö, för att år 1812 bosätta sej i Östersund

2022-02-02, 11:26
Svar #1

Utloggad Hans Jesper Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 21:42
    • Visa profil
Hej!
Detta är mitt första svar här i Forumet, då jag fick mitt konto aktiverat idag.
Du kanske redan har funnit svar på dina frågor på annat håll, men annars har jag en del info.
Märthas föräldrar var Erik Wallmark (f 27 okt 1723 i Valla Selånger, d 16 nov 1794 i Borgsjö) och Anna Catharina Norberg (f ?, d mar 1801). Erik var min 7:e farbror. Eriks bakgrund och livsbana är ganska intressant...
Märthas syskon var Carl Enoch Wallmark (f ca 1766, d 8 nov 1804 Adolf Fredrik, Stockholm) och Per Daniel Wallmark (f dec 1770).
Flera generationer av mina anor levde och verkade i Valla, och jag gissar att Valla också är ursprunget till mitt namn, Wallin.
Hör av dig om du vill veta mer!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna