ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samisk haplogrupp  (läst 4256 gånger)

2016-12-18, 12:20
läst 4256 gånger

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Vad kan man dra för slutsatser av följande DNA-resultat:
Jag har fått en matchning i mt-DNA med en same som har haplogrupp U5b1b1a1. Vad jag förstår är denna haplogrupp mycket vanlig bland samer, men förekommer också bland finnar.
Själv har jag ännu inte låtit göra det fulla mt-testet utan vet bara att jag tillhör U5. Jag har ganska många skogsfinnar i anorna.
Är det möjligt, troligt eller rentav säkert att jag har samiska gener?
Kan en kompletterande analys av mitt mt-DNA ge mera klarhet?
Hoppas på sakkunnigt svar!
Elov Larsson
 

2016-12-18, 22:05
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
På FTDNA:s sidor finns en U5-grupp.
https://www.familytreedna.com/public/U5b?iframe=mtresults
Där framgår klart och tydligt att U5 är en spridd grupp och inte alls specifik för just samerna.

Då får nog göra ett mer detaljerat test, varför inte testa hela ditt mt-DNA?

När du har denna fulla sekvens har du ju allt du behöver och det enda som kan ändras är hur man framöver kommer att kategorisera resultatet.

Som du vet ärvs mt-DNA på mödernelinjen. Är din mödernelinje skogsfinsk eller samisk rent genealogiskt?

Om inte så tror jag du är helt fel ute.
Å andra sidan härstammar ju både samer och alla andra med djupa rötter i Sverige bland annat från de som under stenåldern vandrade in i vårt land.

Frågan är väl hur man ska benämna dessa individer.
Den klassiska termen jägare-och-samlare är väl svårslagen och kanske fortfarande en av de bättre då den inte inkluderar/exkluderar nu levande grupperingar mer eller mindre relativt varandra.

2016-12-19, 12:03
Svar #2

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Tack för svar!
Att U-gruppen är stor och vida spridd visste jag. Men vad jag mest är intresserad av är hur insnävad gruppen blir på detaljnivån U5b1b1a1 som var aktuell här.

Det är ju på mödernelinjen jag har skogsfinska anor och jag ska givetvis komplettera mitt U genom en fullständig test. Om min detaljerade haplogrupp överensstämmer med den förut nämnda, vad bevisar då detta?

Jag är medveten om att mina frågor är litet naiva och att det kan vara vanskligt och känsligt att kategorisera befolkningsgrupper. I fråga om samerna är ändå frågan mycket relevant i och med att de betecknar sig som urfolk.

Med vänlig hälsning
Elov

2021-02-05, 12:53
Svar #3

Utloggad Irma Estung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 01:44
    • Visa profil
Jag har just fått DNA svar från Myhertage och ser då att jag har en del matcher med norska personer. Min farmor hade haplogrupp U5b1b1a . Det verkar som detta kommer från hennes möderne som jag sett har anor långt uppe i nordnorge /nord Sverige och norra Finland. Spännande att forska vidare på detta mycket nordliga ursprung.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna