ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubbla efternamn  (läst 2186 gånger)

2016-12-14, 21:17
läst 2186 gånger

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:16
    • Visa profil
Jag har några Savolaxfamiljer som mina anor.
Hur registrerar man deras efternamn?
Lars Larsson Karjalainen eller bara Lars Larsson.
Eftersom många finska släkter gifte sig med andra finska släkter så vill man dokumentera släktskapen t.ex. Annika Larsdotter Karjalainen gift med Olof Pålsson Suhoinen dvs släktskap mellan Karjalainen och Suhoinen.
En annan fråga är hur länge behöll söner och döttrar de finska namnen innan de använde enbart svenska namn.     
 

2016-12-15, 15:24
Svar #1

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1244
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:20
    • Visa profil
För att göra det lite enklare kan du ju droppa Karjalainen i Olof Pålssons hustrus Annika Larsdotters fall.
Jag tror inte att det finns något bevis att Annika Larsdotter kan knytas till någon specifik släkt.
Dessutom så kallas nog aldrig Olof Pålsson för Suhoinen (eller liknande) utan det hela bygger på ett antagande, säkert ett högst rimligt antagande i detta fall, att den finska släktens namn borde ha varit Suhoinen (eller liknande).
Då ett namn inte direkt användes kan man väl sätta detta namn inom parentes eller göra någon kortare kommentar i något mer allmänt fält.

Så från min synvinkel tills motsatsen är bevisad:
Olof Pålsson (Suhoinen)
Annika Larsdotter

Detta var ju inget svar alls på din fråga utan mer en kommentar om just de personer du nu nämnde.

Annikas så kallade släktnamn är väldigt spritt på olika internetsidor men jag har nog själv aldrig sett någon hänvisning till någon källa där ett släktnamn klart och tydligt framgår.

Jag tror att Arne Linnarud i sitt häfte om släkten Suhoinen menade att Annika Larsdotter var en Karjalainen men om jag minns rätt så tog han vid ett senare tillfälle tillbaka uppgiften (uppgift per telefon med Arne själv någon gång på 90-talet om jag minns rätt) men då var ju häftet redan tryckt och spritt.

Kanske någon värmlandsfinnforskare vet mer i saken?

2016-12-16, 11:10
Svar #2

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:16
    • Visa profil
Min ana är Kerstin Karjalainen från Laggåsen.
Hennes syster Annika gifte sig med Olof Pålsson i Lövåsen.
Detta finns beskrivet i Valter Bergs bok Svartrockarnas Kamp som handlar om Laggåsen.
Valter är erfaren släktforskare, sekreterare i Gustavabygdens släktforskarförening och även min släkt.
Jag har fått bekräftat med samtal med Valter att det stämmer med Annika eftersom det funnits tvivel på nätet.
Beträffande de finska namnen så vill jag dokumentera det på något sätt i min släktforskning i annat fält, jag använder Min släkt.
När Gottlund reste runt i början av 1880-talet så använder han bara de finska namnen.
Jag vet inte när de finska invandrarna fick svenska namn och om man följde regeln att Lars barn hette Larsson eller Larsdotter.

2016-12-17, 09:12
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1244
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:20
    • Visa profil
Och exakt var i vilken primär källa står det att Olof Pålssons hustru var född i Laggåsen och tillhörde släkten Karjalainen?
Nämner Valter någon?
Har någon någon gång nämnt en primär källa som stöder denna hypotes?
Jag har nog inte sett någon och skulle inte köpa uppgiften utan att först själv kunna kontrollera det hela i en dombok, kyrkobok, mantalslängd eller liknande.
(Denna diskussion kanske kan flyttas till en annan kategori?)

2016-12-19, 10:24
Svar #4

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:16
    • Visa profil
Beträffande källa till Annika Larsdotter så är det väl Valter Berg som känner till det. Man kan väl antyda att uppgiften är osäker.
Jag har fått svar på hur jag ska dokumentera dubbla efternamn i Min släkt eftersom det är intressant att hitta kopplingar till Savolaxfinnar i mitt fall
i alla fall byarna Nain, Laggåsen och Brunnberg.   

2016-12-26, 14:33
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Bäste Ingvar

Skogsfinnarna behöll och använde sina släktnamn sinsemellan långt in på 1800-talet. Man hade väldigt bra koll på vilka som var ens förfäder och förmödrar. Och vilka släkter de tillhörde. Och i vilken ordning man ansåg sig tillhöra resp. släkt. Kvinnorna behöll sin faders släktnamn livet igenom, även efter ett ev. giftermål. Det var de svenska skrivarna som avgjorde om de skulle notera släktnamn eller inte. För den stora majoriteten av skrivare var skogsfinska släktnamn en okänd företeelse. Den svenska allmogen hade ju inga sådana. De var ju dessutom obekanta med det finska språket. Oftast skrevs inga släktnamn ner i källorna, utom då skrivaren hade vissa kunskaper i finska språket, som ex. i Fryksände, Ljusnarsberg etc
.
Det förtjänar också att framhållas att släktnamnen kunde bytas över tid. Man föddes exempelvis som en Suhoinen men bytte till Karjalainen. Det berodde på olika omständigheter. En man kunde ta sin svärfars släktnamn. En ogift kvinna kunde ta sin mors flicknamn etc. Det finns många exempel på detta! Släktnamn kunde komma i vanrykte eller ha högre status eller liknande.

Jag namnger i mitt dataprogram ex namnformen Lars Larsson Karjalainen eller om det är osäkert släktnamnet inom parentes eller försett med frågetecken. Jag anger källan för släktnamnet i någon notis eller liknande. Det är viktigt för mig att de skogsfinska släktnamnen kommer fram i mina anteckningar. Även i de norska finnmarkerna antecknades ibland det finska släktnamnet, se nedan. En Anders Tosk eller uttolkat Anders Tossavainen.


hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna