ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sökes: En mördad förman vid ett vägbygge i Ljustorpstrakten.  (läst 1079 gånger)

2001-04-02, 21:24
läst 1079 gånger

Anna Evenson

Hej.
Jag vet mycket lite om denna person, men han är mycket viktig.
 
Min morfars farfar Fredrik Evensson var en oäkta son. Han var född 1874 i Ljustorp fs.
Hans mor hette Anna Stina Persdotter.
Det är alltså Fredriks okända far jag söker.
 
Enligt min mormor så har denne man jobbat som förman vid ett vägbygge i Ljustorp, när han skulle hämta lönerna blev han rånad och ihjälslagen av två finnar.
 
Om det finns någon som känner igen denna historia så skulle jag bli mycket glad.
Eller om någon vet om det kan finnas registrerat nånstans, kanske hos bolaget som byggde vägen?
 
Jag vet inte heller om brottet klarades upp.
 
Han kan ju ha hetat Even eller Evensson eftersom Fredrik fick det namnet.
 
Tacksam för all hjälp.
 
Anna

2001-04-03, 19:58
Svar #1

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Hej Anna!
 
Enl. Indiko hade Fredrik flera syskon som hette Evensson i efternamn. En av dem hette Carl Johan och var född 7/5 1871. Födelseorten i Ljustorps fb anges till Singsaas Trondhjems Stift Norge.
Fadern var arb. Per Evensson. Två av de andra, tvillingarna Pehr Lenader och ett dödfött flickebarn anges också vara födda i Trondheim den 13/3 1870.
 
Så om barnen verkligen var helsyskon kanske det vore värt att leta i Norge.
 
mvh
 
Annika Lindqvist

2001-04-03, 22:27
Svar #2

Anna Evenson

Hej Annika.
 
Vad roligt, jag trodde egentligen inte att jag skulle få nåt att gå på.
Min information har jag till stor del fått av en annan riktig släktforskare och jag trodde att om inte han hade hittat nåt så kan väl inte jag heller göra det.
Det kan vara riktigt, min mormor har sagt att hon hade hört och så vidare att morfars släkt skulle komma från norge.  
Jag vet att enligt anno folkräkning 1890 så hade Anna Stina Persdotter, Fredriks mor, en son som hette Frans August född 1879.  
Jag ska klura lite på dethär...
 
Tack för hjälpen, är det riktigt så har du lossat en stor knut i mitt forskande.
 
Anna

2001-04-03, 22:50
Svar #3

Anna Evenson

Jag har tittat i Anno 1890 och de verkar heta Eventsson de du nämner. Alltså med ett extra T.
 
Det stämmer med födelse åren men jag kan inte hitta något om Norge.
Men å andra sidan hittar jag ingen Fredrik där...
 
Nu har du gett mig nått att klura på, själv har jag inte tillgång till Indiko ännu.
 
Tack ändå, Anna

2004-02-25, 21:25
Svar #4

Sigbert Fryxéll

Hej Anna
 
Ett littet tips Evensson skrives Evensen el Evenssen i Norge.
Jag har letat i Norsk folkräkning utan resultat.
Det kan vara en ide att se i födselsboken för Singsås.
 
Hilsen Sigbert.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna