ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ancestry. Seriösa släktträd?  (läst 3574 gånger)

2016-12-13, 18:16
läst 3574 gånger

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Ancestry. Seriösa släktträd?
Jag har sedan 2010 släktforskat och använt Disgen sedan start samtidigt som jag successivt laddat upp mitt träd som .GED-fil till DISBYT och därigenom fått tillgång andra släktträd och till viss del kunnat komplettera mitt eget tträd, även om det i DISBYT förekommer en hel del felaktiga uppgifter, enl. mitt tycke.

Fråga:
Funderar på att ladda upp mitt träd till Ancestry, med syftet att få tillgång till ytterligare info att komplettera mitt träd med.
Har emellertid fått intrycket att det finns mycket skräpforskning på Ancestry.
Tacksam för synpunkter från er som använder Ancestry.

2016-12-13, 19:00
Svar #1

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Peter,
Jag har bara ett par månaders erfarenhet av Ancestry för ett par år sedan. (Jag var bara abonnent tillfälligt.) Man måste sannerligen vara kritisk till den information som finns i Ancestry’s släktträd.
Mycket oseriös dokumentation finns där. Men som fallet är även med DISBYT kan man ibland få en del uppslag till nya grenar vilka dock måste kollas noga mot originalkällor innan …
Nedan ett klipp från min dokumentation av min emigrant forskning. Man undrar hur någon över huvud taget kunnat så okritiskt publicera uppenbar tokinformation. 

"But you need to be careful regarding the quality of information in the public family trees in Ancestry. I have identified several mistakes and errors. The most obvious one was one person that had merged two families with the same names of the parents (but they were living in different places). This resulted in one big “family” with 22(!) children, 3x3 born the same years (3 “triples”) and 2x2 born the same years (2 “twins”)."

2016-12-13, 19:32
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Jag har mitt släktträd hos Ancestry sedan 5 år tillbaka och jag måste säga att jag är HELNÖJD med detta. Fin och överskådlig layout på släktträdet, fina utskrifter på personernas levnadshistorik.


Jag har ingen erfarenhet av emigrantforskning.


Med funktionen "Sök i andra medlemmars publika träd" har jag fått kontakt med flera andra släktforskare som tillika då visat sig att vi är  släkt med varandra och diskuterat gemensamma personer i våra släktträd. Om det förekommit olikheter har vi diskuterat fram hur vi hittat våra olika uppgifter. Göres via mail.
Jag kopierar ALDRIG över något från en annans persons släktträd. Jag skriver av uppgiften om jag tror den är riktig.


Att leta i kyrkböcker via Ancestry går bra i de fall kyrkböckerna ej är skadade, men Arkiv Digital är generellt bättre att använda och speciellt för skadade kyrkböcker.


Med vänlig hälsning Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2016-12-13, 20:16
Svar #3

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil

Hejsan!
.
Ancestry funkar bra för mig, med tanke på att jag har emigranter. Har fått kontakt med släktingar.
Har träffat dem också. Har fem "träd" inskrivna. Håller med Lars-Åke Johansson om att det är överskådlig layout.
Lätt att skrivna in nya personer i träden.
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D




2016-12-13, 22:46
Svar #4

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil

Jag vill också framhålla om att ha sitt släktträd hos Ancestry är HELT GRATIS och kräver inget abonnemang för att använda det.
Om man oturligt skulle få en diskkrasch på egna datorn finns släktträdet ändå kvar på Ancestrys server. Ingen släktforskning går  förlorad.


Med vänlig hälsning Lars-Åke J.
Lars-Åke Johansson

2016-12-14, 08:09
Svar #5

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Hej, Göran, Lars-Åke & Monica!
Ber att få tacka så mycket för era synpunkter!  :)
Hälsar Peter

2022-01-20, 00:55
Svar #6

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Ancestry. Seriösa släktträd?
Jag har sedan 2010 släktforskat och använt Disgen sedan start samtidigt som jag successivt laddat upp mitt träd som .GED-fil till DISBYT och därigenom fått tillgång andra släktträd och till viss del kunnat komplettera mitt eget tträd, även om det i DISBYT förekommer en hel del felaktiga uppgifter, enl. mitt tycke.

Fråga:
Funderar på att ladda upp mitt träd till Ancestry, med syftet att få tillgång till ytterligare info att komplettera mitt träd med.
Har emellertid fått intrycket att det finns mycket skräpforskning på Ancestry.

Ja, tell-me-about-it. Det är ömsom vin och ömsom vatten, man får ta det med en nypa salt, ibland en hel näve. Jag brukar betrakta tipsen, släktträd mm bara som en pointer, ett forskningsuppslag. Jag tycker inte under några som helst omständigheter kan at det som en källa. Men man kanske får en person man kan kolla upp och kanske kan man få det bekräftat att det verkligen rör sig om en släkting. Man bör dock se upp så man inte råkar ut för confirmation bias.

Men som sagt: jag har sett "släktskap" i  träd som får en att ramla av stolen...

2022-01-20, 10:05
Svar #7

Utloggad Roy Ernered

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 08:18
    • Visa profil
    • www.roye.se
Gränsen mellan släktforskning, vidskepelse och galenskap är hårfin, lär någon ha sagt. I vissa fall får man nog hålla med.

2022-01-20, 10:23
Svar #8

Utloggad Peter Hansen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 12:39
    • Visa profil
Hej Lars.
Kan inte annart än instämma i det du skriver.
Jag har sedan 2016 tidvis provat olika gratisabonnemang hos Ancestry och MyHertige.
De släktträd och eventuella matchningsförslag som presenteras måste man naturligtvis själv alltid verifiera.
Ibland kan det dyka upp oväntade guldkorn att infoga i den egna släktforsktningen.
Hittade ex.vis via MyHertage en "oäkta" och nedtystad son till min farbror i Danmark, vilket ledde till han och hans halvsyster i Tyskland kunde träffas för första gången förra året.
De föddes båda på 1940-talet...


Mvh Peter Hansen
[size=78%]  [/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna