ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Augusta Thorin Wilhelm Tyskland  (läst 2028 gånger)

2016-12-13, 14:36
läst 2028 gånger

Utloggad Maria Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-12-18, 10:43
    • Visa profil
OBS vet ej under vilken rubrik jag ska sätta in min önskan om hjälp.
--------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag skulle vilja be om hjälp  om någon  har Ancestry,  jag har abonnemang på ArkivDigital  och där  hittar jag inte  det jag söker.

Sverige, förteckning över emigranter, 1783-1991 

Namn:  Augusta Fredrika Wilhelm Thorin
Make/maka:  Paul Wilhelm

Födelse:  datum - Älvsborg
Avresa:  datum - Göteborgs och Bohus
Ankomst:  Tyskland
 

Augusta Fredrika Thorin f. 18581008 Alingsås , Älvsborgs län (dotter till Thorin Fredrik Benjamin f.18370830 i Alingsås --moder Johanna Skott f. 18290225 i Vänersnäs (P)

Augustas   son Carl Johan Rudolf Thorin   född 18790525 ,Göteborgs Kristine, Göteborgs och Bohus län

På AD Göteborgs AI:2 1883-1887 b. 491 s. 481 , står det bara att Augusta 18831104 ingick äktenskap med Paul Wilhelm , 18860112 familjen Thorin/Wilhelm emigrerar till Tyskland.

--------
Här en intressant berättelse om en människas öde och ett stort mysterium för hans familj efter hans död - vem han var , vad hände hans mor och fanns det syskon ?

På ett gods utanför Gdynia en dräng hittade en hungrig,stelfrusen pojke i ett häststall ,pojkens ålder bedöms ca 10- 13  år.Han svarar inte på tilltal och alla i början tror att han är döv och låter honom vara. Han har  god hand med hästarna så han  får stanna på godset .

År 1910 gifter han sig med en flicka från byn och i samband med giftermålet   fastställde myndigheterna  hans indentitet  på vittnena på godsen att han var svensk för han berättade mycket om Sverige för de och kunde tala och sjunga på svenska. Han  konverterade  till katolicism för att bli gift .

Han uppgav  att han föddes 18830525 i närheten av Karlstad och att han heter Carl och i efternamn Wilhelm. Han påstod att han befann sig med sin mamma och hennes man  på en  båt och båten  förliste och det är bara han som rädades ,så han blev föräldralös.

Ofta berättade han för sina 5 barn att hans mamma hette Augusta  " Turin"  och hans snälla mormor hette Johanna Skot (Skott) och morfar hette Fredrik " Turin", mammas syster hette Matilda och åkte till USA med sin baby dotter Clara  och mammas bror Kalle ( Carl Johan)  .

Under sitt liv åkte han aldrig till Sverige , han fick aldrig några brev  från Sverige eller Tyskland.
 
Enligt hans yngsta dotter Marianna som lever och är en  vital och rask dam på 94 år, var hennes far  Carl   en mycket arbetsam, skötsam , snäll  make och far  som ville sin familj väl .

Carl , dog 19500401 i Polen , Cerkiew Mala.

Innan begravningen skulle ske  krävde prästen Carls svenska personbevis. Hans dotter Marianna tog kontakten med Konsulatet och bad om hans personbevis  och fick svar att det har aldrig funnits någon  Carl Wilhelm f. 18830525 i Sverige.

Under alla år  efter hans död undrade familjen vem han var och hur det kom sig att han hamnade utanför Gdynia?  Mariannas önskan är att ta reda på lite om sin far.

På uppgifterna Johanna Skott och Fredrik Thorin hittade jag  Carl  Johan Rudof  Thorin.
-------
Av vänlighet och  om någon vill hjälpa till att hitta också  Augustas syster - Matilda  som  emigrerade till USA.
Thorin Matilda Josefina f.18611114  Göteborgs Kristine, Göteborgs och Bohus län
Matilda gifte sig med Krona Knut Adolf  1883-01-17
Parets dotter Clara Adolfina Paulina Maria f. 18851011 Göteborgs Kristine, Göteborgs och Bohus län

Hälsningar Maria H.



2016-12-13, 15:30
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Hittade en länk som verkar handla om Matilda och hennes familj, http://proveniens.ifokus.se/discussions/4d716360b9cb462239073b0b-prins-valdemar.

Historien om Matildas son står ju inte den andra långt efter. Här är i alla fall föräldrarnas vigsel från FamilySearch, https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XZQ3-YKN.

Name    Knut Adolph Krona     
Ereignistyp     Marriage   
Ereignisdatum     17 Jan 1883   
Ereignisort     Milwaukee, Wisconsin, United States   
Geburtsort     Stockholm, Sweden   
Name des Vaters    C. Frederik Krona     
Name der Mutter    Sarah M. Leleinscherner     
Name des Ehepartners     Matilde J. Thorin   
Name des Vaters des Ehepartners    Frederick B. Thorin     
Name der Mutter des Ehepartners    Johanna M. Schulz   

2016-12-14, 13:16
Svar #2

Utloggad Maria Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-12-18, 10:43
    • Visa profil
Tack Maud  Mårtensson jag hittade själv   de  uppgifterna på FM och proveniens.ifokus.

Det viktigaste är att ta reda på var och när  Carl Wilhelm föddes i Tyskland.  Familjen Thorin / Wilhelm utvandrade 18860112.

Det finns inte ett exakt datum när Carl Thorin hamnade i Gdynia.Han bodde där några år innan han gifte sig 1910 .

På ancestry finns ;

 Sverige, förteckning över emigranter, 1783-1991 


Namn:  Augusta Fredrika Wilhelm Thorin
Make/maka:  Paul Wilhelm
Födelse:  datum - Älvsborg
Avresa:  datum - Göteborgs och Bohus
Ankomst:  Tyskland


Tyvärr jag har inte abonnemang på ancestry bara  på AD.

Hälsningar Maria H.

2016-12-15, 10:18
Svar #3

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Maria,

Det är viktigt att diskussioner även på annan plats redovisas så att onödigt dubbelarbete undviks. Denna familj har varit aktuell även på Scangen, här http://scangen.se/efterlysningar.php?action=ny&svar=23278 och http://scangen.se/efterlysningar.php?action=ny&svar=27840.

2016-12-15, 12:39
Svar #4

Utloggad Maria Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-12-18, 10:43
    • Visa profil
Ok, Maud , det ska jag tänka på.

Hälsningar Maria

2016-12-15, 20:51
Svar #5

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Maria, varför frågar du "när han föddes i Tyskland?" ?
Hans datum 25 maj stämmer ju, men du tror alltså inte att det är den uä sonen som föddes i Göteborg Kristine 1879-05-25? Jag tänker att han tagit fel på födelseår? Det är kanske inte så lätt att veta/komma ihåg om han mist sin mor och inte hade några pappersbevis.
Däremot ser jag inte vart han flyttade från Gbg Kristine AIb:1 sid 285 (morföräldrarna). Står där 12.27 med rött? Samma som pojkens inflyttning. Han föddes i den förs sid 208 i födelseboken.
Var fanns morföräldrarna i nästa bok, efter år 1889?

2016-12-16, 14:32
Svar #6

Utloggad Maria Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-12-18, 10:43
    • Visa profil
Marianne Karlsson:

"""Maria, varför frågar du "när han föddes i Tyskland?" ?"""  Ursäkta mig, men jag skrev fel förnamn Carl  och det ska vara Paul och efternamn Wilhelm.

Paul  Wilhelm- Augustas make föddes i Tyskland och var katolik.Hittar jag Paul Wilhelm när och var han föddes i Tyskland ,så hittar jag kanske vad som hände med Augusta och om det fanns syskon till Carl.
---
Jag nämnde inte i mina inlägg, att efter  Carls Wilhelms död  19500401 i Polen fick hans familj en chock efter beskedet från konsulatet att med det här datumet 18830525 har det aldrig funnits någon Carl Wilhelm.
 
Familjen i Polen  började leta efter båtar som förliste utanför Bornholm som Carl uppgav.
Under 1885-  1900 förliste några båtar på Östersjön ,men inte utanför Bornholm och det fanns inte några pojkar i åldern 13-17 år bland besättningen.


Carl bodde några år på godset innan han gifte sig 1910.

Han måste ha bott några år i Tyskland för han talade utmärkt tyska.Han berättade mycket om svenska seder och bruk och om livet i Sverige.

På AD står att Augusta Josefina Thorin och hennes son Carl Johan Rudolf Thorin  18860112 utvandrade till Tyskland.

Hälsningar Maria H.

2016-12-18, 10:10
Svar #7

Utloggad Helena Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:46
    • Visa profil
Hej Maria

ancestrys indexerade födelser ger en Johannes Paulus (17/01/1886 göteborgs katolska) son till Paul Wilhelm och Augusta Thorin
här är hans födelseattest högst upp till vänster
Göteborgs Katolska (O) C:1 (1865-1904) Bild 21 / sid 31
jag förstår inte allt latinet men de är gifta annars hade det inte stått ''legitim'' och Paul tillhör katolska kyrkan, Augusta lutherska.
jag bläddrade lite i hfl :
Göteborgs Katolska (O) AII:2 (1883-1895) Bild 7
Paul Wilhelm står som född 18/09/1861 - gift 1883 - från Württenberg
deras vigsel:
Göteborgs Kristine (O) EIII:4 (1883-1894) Bild 10 / sid 5
/Helena

2016-12-18, 10:42
Svar #8

Utloggad Maria Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-12-18, 10:43
    • Visa profil
Ett stort tack  Helena Håkansson.

Familjen i Polen, särskilt Marianna, den yngsta dottern till " Carl Wilhem" Carl Johan Rudolf Thorin, blir glada för  att veta var och när Paul Wilhelm föddes i Tyskland. Nu kan de söka på Tyskland .

Under nära 6 decenier sökte familjen någon som kunde hjälpa dem med mysteriet om Carl som föddes i Sverige.
Får jag reda på fortsättningen  på historien  om Carl  ,så skriver jag här.

Med vänlig hälsning Maria H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna