ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björnlunda  (läst 683 gånger)

2016-12-12, 06:28
läst 683 gånger

Utloggad Bo Ljung

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2023-06-03, 15:05
    • Visa profil
Hjälp behövs nu. I hfl Björnlunda AI:2 sidan 181 Norrbytorp. Högst upp finns Anders Andersson 1728. Raden under finns Ingeborg Andersdotter född 1744. En liten knappt synlig markering uppe till vänster alldeles under "p" i Torp. på raden ovanför. Denna markering återfinns mitt på sidan hos Olof Andersson 1749 Gryt. Det är således hans hustru som nämns i C:1 sidan 391. Denne Olof Andersson fick tvillingar enligt C:1 sidan 391, tredje födseln uppifrån--1783-08-26. Ena tvillingen Nils lever vidare men vad hände med hans syster Catharina???? Varifrån kommer Anders Andersson???? Hans hustru---finns icke omnämnd i hfl.---vem var hon????
 Någon som vet något om denna familj så hör av dig till mig.

2016-12-15, 10:48
Svar #1

Utloggad Peter Bernhardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:21
    • Visa profil
Bo,
Lösningarna finns på samma sida i AI:2. Anders Anderssons hustru är Ingeborg Andersdotter. Hennes titel "Hu" har ersatts med "Enk", vilket sedan strukits när hon gift om sig med Olof Andersson. 
Ingeborg hade tre barn med Anders Andersson, nämnda i hans bouppteckning 1777. Ingeborg var troligen född 1745 i Gåsinge, Anders omkring 1728 i Björnlunda. Hans far finns hos familjen i AI:2, kyrkvaktaren Anders Andersson Liten. Tidigare finns han bl a i Mälbytorp.
Katarina Olofsdotter dog redan 10 okt 1783.
Hälsningar,
Peter

2016-12-15, 11:11
Svar #2

Utloggad Bo Ljung

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 379
  • Senast inloggad: 2023-06-03, 15:05
    • Visa profil
Tack Peter.
Jag skall kolla dina uppgifter och se om jag uppfattat allt rätt. Om så skulle vara så nöjer jag mig med detta ditt svar. Får önska dig en trevlig och fin jul- och nyårshelg.
Bosse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna