ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domböcker Skällvik, St Anna, Gryt  (läst 1319 gånger)

2016-12-09, 14:16
läst 1319 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan. Jag håller på och benar ut en massa släktgrenar i Östra Östergötland, med fokus på Skällvik, St Anna och Gryt. Utifrån kyrkböckerna är det inga större problem att komma tillbaka till slutet på 1600-talet, och en intressant anfader är nämndeman Nils Larsson i Burtorp, Skällvik, född 1679. Längre bak än honom kommer jag inte där, men funderar på om det går att hitta ytterligare spår genom domböcker från Hammarkinds härad. Eventuellt genom att följa gården Burtorps historia. Det är mig däremot nästan övermäktigt att läsa innantill de stora mängder material som finns med 1600-talstext. Så jag undrar om någon känner till översikter, litteratur eller renskrivningar som gjorts på detta ursprungsmaterial. Ett litet spår har jag till Burträsk (via en inflyttare Hans Petter Andersson Norén som blir betjänt på Stegeborg och gifter sig med en lokal tjej), och där finns imponerande underlag som gjorts via släktforskare och hembygdsföreningar. Men jag känner inte till liknande arbeten för Östergötland. Kan någon hjälpa mig på traven?

Per Filipsson

2016-12-09, 15:33
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan!
Jag har en hel del avskrifter från domböckerna, mest dock från skärgården. Angående Nils Larsson i Burtorp ser jag att han och hustrun upprättade ett testamente 10 sep 1743: de säger att de varit gifta 32 år, att deras 1/4 i Burtorp var dels ärvd, dels inlöst. Barnen Sigrid samt Lars får hälften var. Den köpta jorden testamenterade de till Sigrid med man Carl Carlsson (ht 1743:L19). Nils var nämndeman 1720-1728.

Sonen Lars född 1712 blev båtsman, var gift 1737 med Gertrud Christiernsdr, död senast 1744. De hade barnen Carl och Anna, som sålde ärvda delar i Burtorp 1760 till sina farbröder Nils och Per.

Dottern Sigrid född 1715 gift 1737 med Carl Carlsson i Finnö Änggård, bosatta där. Carl dog 1748, Sigrid omgift med Per Jönsson. Från ca 1770 i Slättö, där Sigrid dog 1820 som änka. Hon hade 7 barn alla gifta i skärgården. Sålde Sigrids del i Burtorp 1759.

Sonen Nils gift 1781, kvar i Burtorp, borta, åter 1807, dog 1818.

Sonen Per kallade sig Burstrand, sålde 1781 sin andel i Burtorp till Brodern Nils

I Burtorp fanns runt 1700 Lars Andersson gm Elin Folkesdr, döda 1711 resp. 1725. Elin var från Väle i Skällvik, Lars köpte 1688 1 1/2 öresland i Burtorp av Joen Johansson i Österbottna i Skällvik samt 1708 lika mycket av sin bror Per Andersson i Bråta (uppgifterna från tingen vintern 1700:3 samt hösten 1710).

mvh Lennart






2016-12-10, 09:20
Svar #2

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan Lennart och tack för ditt svar. Hur ser det ut med möjligheterna att ta del av dessa avskrifter? Är det du som gjort dem (imponerande arbete i så fall). Framför allt är jag intresserad att se om det går att komma ytterligare en bit bakåt i generationerna. Det gäller förvisso en mängd andra släktgrenar i trakterna, men visst vore Burtorp kul att följa så långt det går.

Tack också för informationen om barnen Sigrid och Lars. Den bekräftar och kompletterar det lilla jag själv gjort på dem. Min egen linje går istället till sonen Nils Nilsson, som Nils (han är min farfars farfars farfars farfar) får med andra hustrun Anna Pehrsdotter 1752. Efter ännu en son, Pehr, dör Nils Larsson 1756 och den betydligt yngre Anna bor kvar på Burtorp och gifter om sig med en Sven Larsson 1757. Då avvittras också de två sönerna, som är 5 och 1 år gamla vid tillfället. Anna och den nye maken Sven får sedan ytterligare en barnkull på Burtorp.

Sonen Nils född 1752 blir kvar på Burtorp, ocn även hans son, som blir enda barnet, Anders Nilsson, föds där 1782 av mamma Brita Månsdotter. Denne Anders får tre barn i Burtorp, flyttar sedemera till Börrum och ytterligare fyra barn föds, alla av mamma Ingierd Jonsdotter. Av dessa sju har jag däremot bara lyckars bekräfta två som hinner bli vuxna och bilda egna familjer. Jonas Andersson 1818-81 är den som tar min släkt vidare.

Hälsningar
Per

2016-12-10, 18:55
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hejsan Per. Är lite upplåst i helgen, men kan skicka lite info om dina Burtorps-släktingar i början på veckan. Jag har mycket domboksavskrifter, och kan skicka sånt som rör dina släktingar, bäst då per epost kanske.

mvh Lennart

2016-12-11, 16:51
Svar #4

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hej. Det tar jag tacksamt emot när du har tid och möjlighet.

mvh
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna