ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stigzelius, ärkebiskop  (läst 2060 gånger)

2003-11-06, 12:45
läst 2060 gånger

Annakarin Nilsson

Ärkebiskop Laurentius Stigzelius  
hade enligt Uppsala Stifts herdaminne en brorsdotter , Catharina Westring ,gift med  
kyrkoheden i Lena Uppsala , Lars Wegner, död 1715.
Hur är de släkt ?

2003-11-06, 19:50
Svar #1

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Enl. Härnösands Stifts Herdaminne del II s. 101, hade Laurentius bröderna Nicolaus och Mårten samt systern Märta. Systern var gift med khde Erik Huss i Torp.
Nikolaus hade en dotter Catharina som gifte sig med khde Jacob Strandman. Hon dog 1712.
 
Mårten hade en dotter g.m khde Isbrand Falck i Giresta och khde Jöns Boderus i Vallentuna.
 
Det är allt som står där.
 
mvh
 
Annika Lindqvist

2003-11-06, 22:34
Svar #2

Utloggad Erik Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2011-05-25, 20:26
    • Visa profil
Fråga Michael Lehman!
Han är släkt med Stigzelierna och Lilliemarcks.

2003-11-10, 13:36
Svar #3

Annakarin Nilsson

Angående Stigzelius , vem är Michael lehman och hur fråga honom ?
Erik , kan Du fråga Michael om Catharinas Westrings släktskap med ärkebiskopen ?

2003-11-10, 17:02
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Micha?l Lehman är en ofta förekommande skribent på Anbytarforum. Du kan använda sökfunktionen för att hitta något av hans inlägg, där hittar du också hans e-post.

2003-11-12, 17:02
Svar #5

Michaël Lehman (Philippos)

Enligt Upsala ärkestifts herdaminne, bd II, s. 183, var kyrkoherden i Lena Lars Wegner gift med Katarina Ambrosiidotter Westring. Med henne hade Wegner dottren Helena, som var gift med kyrkoherden i Norra Vi Lars Lindblom. Helena blev därmed farmoder till ärkebiskop Lindblom. Därefter skriver Fant & Låstbom, att ?[h]on sjelf skall varit brorsdotter till Ä.Bisk. Stigzelius?. Jag tolkar det så, att Helena Wegner - inte Katarina Ambrosiidotter Westring - skall ha varit brorsdotter till ärkebiskop Stigzelius, och Lars Wegner därmed Stigzelii broder. Denna notis saknas emellertid hos Bygd?n såväl som hos Elgenstierna. Jag skall vid tillfälle undersöka saken närmare.
 
Referens
Fant, Joh. Er. & Låstbom, Aug. Th. (1842). Upsala ärkestifts herdaminne : Andra delen. Uppsala: Wahlström & Låstbom.

2003-11-19, 20:54
Svar #6

Emil Stenhammar

Uppgiften finns även i en liten bok av prosten Matthias Stenhammar i Risinge. Stamfadren för Lindblomska Slägten, Lars Olsson Lindblom, Kyrkoherde i Norra Vi och Tirserum, Matthias Stenhammar, 2:a uppl. Uppsala 1813. Ordalydelsen där är väldigt lika den i herdaminnet (om jag minns rätt drog jag när jag läste det slutsatsen att herdaminnet hämtat uppgiften från den lilla skriften och misstolkat den)  Jag har den inte här exakt, men jag tolkade det som om Katarina Ambrosiidotter Westring var brorsdotter till ärkebiskopen. Det stämmer nog bättre med generationerna också. Ovannämnda bok finns hos i Genealogiska föreningens samlingar.

2003-11-19, 21:10
Svar #7

Michaël Lehman (Philippos)

Då skall jag försöka få tag på den boken. Om uppgifterna stämmer, skall alltså ärkebiskop Stigzelius ha haft en för både Elgenstierna och Bygd?n okänd broder Ambrosius Westring. Namnet Ambrosius har jag aldrig tidigare träffat på i Ångermanland, men det hindrar ju inte, att det kan ha förekommit.

2003-11-20, 16:13
Svar #8

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Förlåt att jag lägger mig i.
Men jag har aldrig hört den här uppgiften, den är onekligen intressant eftersom någon Ambrousius Westling nämns aldrig i Ljustorps familjeregister.  Ärkebiskop Stigzelius far var ju kyrkoherde där.
 
Mvh.
Björn

2003-11-20, 20:55
Svar #9

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Kombinationen Ambrosius och Westring var väl inte särskilt vanlig. Kan det finnas släktskap med den avl. tullskrivare Ambrosius Westring som omnämns i boupteckningen efter Catharina Bursman som dör 1748 i Stockholm. Catharina var då gift med skeppstimerman Lars Lindbom men hade i sitt tidigare gifte med avlidne tullskrivaren Ambrosius Westring fyra barn; Anna Catharina 26 år, Hedvig 22år, Ambrosius 20 år och Johan 17 år.

2003-11-20, 21:21
Svar #10

Lasse Nilsson

Ett par andra Ambrosius Westring:
 
Domkyrkoprosten i Lund. Född 1692 i Öregrund. Död 1762 i Lund.
 
Löjtnanten. Född gissningsvis runt 1740. Död före 1776. Gift med Johanna Holmberg, kyrkoherdedotter från Brunflo.

2003-11-20, 21:40
Svar #11

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Löjtnanten Ambrosius Westring var född 1712 och avled 1774 i Brunflo sn. Gift 1749 med Johanna Sofia Holmberg.

2003-11-21, 12:04
Svar #12

Emil Stenhammar

Jag har nu fått hjälp av Chris Henning på GF med den exakta formuleringen ur ovannämnda bok. På sidan 20 står följande: Kyrkoh. L. Wegner i Lena var gift med Catharina Westring, Brorsdotter af ErkeBiskop Lars Stigzelius. Hon dog Nyårsdagen 1751.
Lars Wegners dotter Helena var gift med Lars Lindblom. De blev farföräldrar till ärkebiskop Jacob Axelsson Lindblom.

2003-11-21, 22:45
Svar #13

Emil Stenhammar

Ovannämnda domprosten Ambrosius Westring var son till postmästaren Sten Westring (d. 1694) i Öregrund (Svenska släktkalendern 1930). Enligt kanslikollegiets protokoll 18/10 1688 resolverades att en som blivit tullnär i Öregrund, skall ock bli postmästare där, han heter Sten Ambrosie. I en fullmakt 2/11 samma år kallas han Sten Ambrosson. Detta hämtat på sid. 739 i Postkontor och postmästare, Ernst Grape, Stockholm 1951. Kan denne Sten vara en bror till Catharina Ambrosiidotter Westring?

2003-11-25, 18:51
Svar #14

Annakarin Nilsson

Ärkebiskop Stigzelius efterlämnade ett släktregister, enligt Härnösands stifts herdaminne , det förvaras i Uppsala , jag tror det är på latin men det bör ej vara något problem  
i lärdomsstadfen .Biskopens far var gift två gånger , första frun avled ca 1610 .
Jag vill minnas att Helena Wegner har två olika födelseår i Uppsala Stifts Herdaminne och hos  
Elgenstiernas ättartavlor , 1681 resp 1686.
Hennes mor bör ha fötts ca 20 tidigare minst .
Det vore spännande om någon ville tyda biskopens  
latinska familjeanteckningar.

2003-11-25, 20:15
Svar #15

Michaël Lehman (Philippos)

Jag har studerat ärkebiskop Stigzelii släktbok, som förvaras i Carolinas handskriftsavdelning, en gång. Den innehåller inte så fylliga uppgifter om ärkesbiskopens familj som man skulle önska. Jag kan inte minnas, att däri lämnas uppgifter om varken Wegner eller Westring, men jag kan kontrollera saken vid lämpligt tillfälle.

2003-12-30, 18:28
Svar #16

Utloggad Kerstin Beimel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2008-06-23, 11:17
    • Visa profil
Nicolaus Matthiae Stigzelius (1640-1666) f.omkr.1603 i Stigsjö.Matthias Helgonis son;studerade i Uppsala 1622.Faderns medhjälpare i Ljustorps förs.1626.Har 1638 undertecknat socknens kyrkolängd.Tillträdde efter fadern pastoratet 1640 och var landsprost över Medelpad från 1657 till sin död, som synes inträffat 1666. (Större luckor i Medelpadshandlingarna för denna tid gör uppgifterna något osäkra.) En hedersman. Under herr Matts och Nils tider lära Hässjöborna haft full gudstjänst enl. ett brev av 2 maj 1683.(Hammargren.anf.arb.s.60)
Gift m. Anna Henriksdotter
 
Barn: ANNA Stigzelia, gift 27/6 1672 m. komm. i Bälinge Andreas Arepontelius. (Hon synes tidigt blivit änka och återvänt till fädernehemmet med en späd son Laurentus Arepontelius, Som efter att ha genomgått H-sands gymnasium blev student i Uppsala 14/11 1691 Och ingick i Upplands nation. Hans senare öden äro ej  
kända.)                                            HENRIK, stud.18/2 1661, apologist i Härnösands skola 1674, regem.pastor 1676 död ogift;
CATHARINA f. 1642. g.m.khden härst.Jakob Strandman
MATTHIAS f.1647 komm.i Ljustorp/Hässjö.
ERIK f.22/9 1650 stud.1669,död, begr. i Uppsala 30/11 1671
MARGARETA gift m. faderns efterträdare, khden Magnus Ostroscherus;
MAGDALENA gift m. komm. J Kaenselius, sedan m. komm. Olof Kiörning i Tuna-Attmar, död 1708.                                                 Hämtat ur Härnösands stifts Herdaminne

2003-12-30, 20:48
Svar #17

Utloggad Kerstin Beimel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2008-06-23, 11:17
    • Visa profil
UR SVEA RIKES ÄRKEBISKOPAR  Finns bl.a. att läsa:
LARZ STIGZELIUS.(1670-76)född den 27 OKT. 1598 i Stigsjö socken, Ångermanland som son till kaplanen därstädes Matthias Laurentii och Katarina Eriksdotter, blev Lars Stigzelius Student i Uppsala  1617 och fil.magister1625. Efter att en tid varit informator hos riksrådet Johan Skytte, vilken säges ha uppmärksammat honom på grund av hans kunskaper och angenäma sällskapsgåvor, blev han 1626 adjunkt i filosofi och den 9 jan.1630 professor i logik i Uppsala. ----- Med Understöd av Axel Oxenstierna och Johan Ban?r företog han därefter (1633)en studieresa till Tyskland,Frankrike,England, Holland och Danmark.Den 12 okt. 1640 utnämndes han till tredje teologie professor och kyrkoherde i Danmarks församling samt den 17 dec.1647 till domprost och förste teologie professor i Uppsala efter Lenaeus som blivit ärkebiskop.Den 26 jan. 1648 blev han teol.doktor vid den då av Lenaeus förrättade doktorspromotionen.---------
Vid akademien åtnjöt Stigzelius stort anseende och stod högt i gunst hos drottning Kristina, som under sin vistelse i Uppsala ofta åhörde hans föreläsningar och disputationer samt kallade honom till sitt bord,en ära,som icke vederfors någon av hans kolleger. När han som rektor bevistade drottningens kröning 1650, lät hon honom gå i processionen före superintendenterna och närmast efter biskoparna, vilket djupt harmade kyrkans prelater.-----------------
Stigzelius utnämndes den 22 febr.1670 till ärkebiskop efter Lenaeus och invigdes till ämbetet av biskop Enander i  Linköping. Någon ärkebiskopsvigning förekom därefter icke förrän Söderblom invigdes av Gottfrid Billing 1914.-----
Vid KarXI kröning kunde ärkebiskop Stigzelus till följd av ålder och sjuklighet endast med svårighet och stödd på en annan biskops arm deltaga i ceremonien.----------------
sid.284   Som  filosof var Stigzeliius ansedd för lärdom och skarpsinnighet och som den främste inom den teologiska fakulteten. Som ärkebiskop kunde han dock inte uträtta mycket på grund av sin höga ålder. En minnestecknare beskriver honom som en liten gubbe, skarper i ansiktet,  vilket pryddes av ett vackert grått skägg.
Han avled den 31 aug.1676 och begrovs i domkyrkans högkor. Två gravstenar och ett epitafium erinra om honom.                                             Gift med Kristina Burea, dotter av biskopen i Strängnäs  
De hade 10 barn av vilka sex avledo i ungdomen och de övriga, två döttrar, adlades Liljemark den 29 sept. 1675
 
Läs överhoppade stycken i  
Svea rikes ärkebiskkopar av Åsbrink och Vestman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna