ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elin Andersdotter, född 1752 i Ytterby?  (läst 572 gånger)

2016-12-07, 21:25
läst 572 gånger

Utloggad Carolina Hudson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2021-06-01, 16:27
    • Visa profil
Då det inte finns några födelseböcker eller husförhörslängder för Ytterby 1752 och jag inte har några andra spår för Elins föräldrar behöver jag lite hjälp.

Elin Andersdotter sägs vara född 24 maj 1752. I husförhörslängderna står ingen socken angiven - vilket jag tolkar som att hon är född i Ytterby. Hennes make Rasmus Fransson i Rollsbo Östergård är ogift 1785, men gift 1786 enligt mantalslängderna.

Jag har gått igenom mantalslängderna för Ytterby 1785 och 1786 och endast hittat två Elin som skulle kunna vara hon. En är en piga med okänt efternamn som är bortflyttad 1786. Den andra är en Elin Andersdotter som är bosatt i Västra Synneröd. Fadern till henne är en Anders Olofsson som dör 12 oktober 1794. Han har varit bosatt i Västra Synneröd sedan 1752.

Skulle någon kunna kolla upp om han har en bouppteckning och huruvida Elin nämns där? Jag vore väldigt tacksam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna