ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Älvestad, Gatustugorna C:1 sid 89  (läst 897 gånger)

2016-12-07, 13:56
läst 897 gånger

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag ser att många soldater och ryttare kommer från Gatustugorna i början på 1700-talet. Var ligger Gatustugorna? Jag hittar det inte på mantalsskrivningen i Älvestad och inte heller i husförhörslängderna.
Hälsningar
Inga

2016-12-07, 16:19
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Troligen på Karlshovs ägor där det har funnits ett torp med namnet Gatan.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2019-08-18, 22:10
Svar #2

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 22:43
    • Visa profil
Hej
Gatustugorna avser troligtvis husen och stugorna på den s.k. "Drottninggatan. Drottninggatan är en f.d. vallgata, 2 km lång, med Älvans Stationshus och Bobergs Häradsallmänning i ena ändan och vägen mellan Klockrike och Skeppsås i den andra. "Gatan" är unik på så vis att utmed den spikraka vägen rakt igenom Älvestads forna sockenmark anlades det tolv soldattorp varav endast några stycken finns kvar i ursprungligt skick. Älvestad Hembygdsförening har gett ut en bok om fenomenet "Drottninggatan". För fullständiga uppgifter om soldattorpen , se Älvestad Hembygdsförenings hemsida.

2019-08-23, 15:49
Svar #3

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Hej Anders!
Det var intressant. Jag skall titta på Älvestads hemsida och jag skall leta efter "Drottninggatan" på biblioteket.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna