ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sollenius, Christina - ättlingar till  (läst 807 gånger)

2004-06-26, 18:07
läst 807 gånger

Birgitta Almqvist (Baq)

Christina Sollenius f. 20 april 1845 i Tuna och avled 25 januari 1913 i Sundsvall. I vissa kyrkböcker står att hon var född 20 maj1845. Enligt dödsannonsen införd i Sundsvalls tidning 28 januari 1913 var hon född 20 april, inte 20 maj. Annonsen är införd av hennes söner, trävarufaktorn Johan Alfred Sollenius, bosatt i Göteborg, sonen elektrikern Olof Hjalmar Sollenius, bosatt i Falkenberg, samt dottern Selma Olivia gift ned sjökaptenen Jakob Gundersen, bosatt i Fönsberg, Norge.
 
Boet uppgavs under edlig förpliktelse av hustrun Gundersen samt antecknades och, vad angår tillgångarna, värderades i följande ordning.
 
Bland tillgångarna nämns fastigheten tomten no 4 i kvarteret Venus i Sundsvall. Det är det stenhus som enl uppgift uppfördes på Kyrkogatan 10, i hörnet mot Tullgatan.
I uppteckningen nämns inte den fastighet uppförd i trä 1889 belägen hörnet Nybrogatan - Bergsgatan i Sundsvall. Inte heller nämns den fastighet (alt butikslokal) som fru Sollenius drev i en fastighet (som hon möjligen ägt) på Stadsmon på tomten nr (ev 42 eller 44) intill dåvarande Skogsgatan.
 
Jag söker kontakt med någon av fru Sollenius barnbarn eller barnbarnsbarn. En sentida ättling är Bengt-Åke Sollenius och Ann-Katrin Sollenius. Båda efterlyste under åren 1997-1999 uppgifter om sin släkting Christina Sollenius och hennes make Johan Olof Sollenius, men det har inte lyckats mig att få kontakt med någon av dem.  
Du som har någon uppgift om någon av de personer som efterlysts här, hör av dig till
Birgitta Almqvist i Sundsvall

2004-06-26, 19:12
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hm Birgitta,
 
Försökte skicka dig ett mail men min Teliaserver accepterar inte utskicket av det.???
Lena

2004-06-27, 12:22
Svar #2

Birgitta Almqvist (Baq)

Lena! glad att du tog kontakt - inte att undra på att jag inte får någon enda e-mail. Jag har ju bytt adress och den gamla låg kvar men nu har jag varit inte på Användarkonto och ändrat.  
Hoppas på snar kontakt igen.
Lustigt att du finns i Haninge - det gör ju också Bengt-Åke Sollenius som jag förgäves försökt nå både per mail och tel.  
Nu har jag även skickat ett email till dig Lena
Birgitt

2004-06-27, 16:02
Svar #3

Birgitta Almqvist (Baq)

Lena! Nu har jag kikat i sdb och funnit att Christina Sollenius sonson Erik Hjalmar f.16 juni 1910 i Falkenberg, avled 17 juli 1999. Han var alltså son till Christinas son elektrikern Olof Hjalmar, f. 4 april 1878, och hans hustru Maja Dagny f 24 juni 1915 i Falkenberg. Hon avled 23 juni 1997.
 
Christina och Johan Olof hade ännu en son, Johan Alfred f. 18 aug. 1872, samt en dotter, Selma Olivia f.28 febr, 1874. Johan Olof avled 30 april 1878. Nu försöker jag hitta även sonen Johan Alfred och dottern Selma Olivia och deras ev barnbarn. Kanske att du Lena har pusselbiten?
 
Min förhoppning är att någon sen avkomma är i livet och att någon har ett foto av Christina Sollenius. Hennes porträtt ska i sinom tid pryda framsidan framsidan av den lilla minnesskrift som vi planerar göra av fastigheten Stjernan 1 i Sundsvall.
 
En få' int' ge sej!
 
Birgitta
 
P.S. Undrar varför alla tre barnen begav sig västerut, en son till Göteborg, den andre till Falkenberg och dottern till Norge.

2004-06-28, 06:13
Svar #4

Agneta Persson

En liten undran bara, hur kan man vara son född 1910, och modern född 1915.

2004-06-28, 12:02
Svar #5

Birgitta Almqvist (Baq)

Agneta! Tack för att du visar intresse. Ett klart tankesprång från min lilla hjärna. Så här ska det vara:
 
Christinas och Johan Olof Sollenius son Olof Hjalmar föddes 4/4 1878 och avled 18/5 1944. Han var gift med Signe Alfrida, född 9/10 1887, avliden 30/6 1977. Källan till datum för Olof Hjalmars dödsdag är sdb där Signe står som änka 18/5 1944.  
 
Olof Hjalmars och Signes som Erik Hjalmar f.16 juni 1910 i Falkenberg, d. 17/7 1999, var gift med Maja Dagny, f. 24 juni 1915, d. 23/6 1997.  
Nu ser det ut att stämma bättre, eller hur Agneta?
 
Bra att du uppmärksammade felet så att jag kan få det korrekt i mina noteringar kring släkten Sollenius. Om du ser flera orimligheter tar jag tacksamt emot dem för vidare justeringar.
 
Hälsningar från virriga Birgitta  
(jag finns i forskarkatalogen)

2004-06-29, 12:09
Svar #6

Birgitta Almqvist (Baq)

Sollenius återfunna ättlingar  
 
Nu kan 'jakten' upphöra! Nu har jag fått kontakt med bägge de av mig så ivrigt sökta ättlingarna till Christina Sollenius i Sundsvall. Vi kan nu samarbeta för att teckna ned historien om deras farfarsfarmor och därmed inom ramen för Sundsvalls historia porträttera en fantastisk kvinna som verkade i staden under senare hälften av 1800-talet.  
 
Tack alla ni som hjälpt till med tips!
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna