ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeppskapten Matias Bernts och hu. Ingeborg Holm  (läst 502 gånger)

2003-06-16, 17:51
läst 502 gånger

Juhani Mäkitalo

Hej! Matias Bernts och Ingeborg hade åtminstone
ett barn dotter Karin f. ca 1666 d. 2.2.1757 i
Nederluleå. I dödslängden 1757 berättar man, att
föräldrar var fr. Sundsvall.
 
Söker all möjlig information om föräldrar.
 
Juhani Mäkitalo - Torneå

2023-07-02, 13:23
Svar #1

Utloggad Johan Njunjes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 116
  • Senast inloggad: 2023-07-02, 15:04
    • Visa profil
    • www.njunjes.se
Hej!
Jag söker också efter detta parets ursprung. Är det någon som kanske kommit dem på spåren?


I Karins/Karinas dödsattest 1757-02-02 (Sävast, Nederluleå) skrivs efternamnet både Bernts och Berns. I Sundsvall finns ju det Bernska huset efter färgeriägaren Lars Fredrik Bern men jag kan inte hitta att efternamnet Berns har någon längre historik i Sundsvall eller tar jag fel?


Lars Fredrik var son till skepparen Lars Daniel Wredenberg så då är vi inom rätt näring. Ändring av efternamnet skulle ha med förkortning vid tryck på knappar att göra men jag tänker att namnet Berns eventuellt kan ha någon koppling till tidigare anor eller var det bara slumpen?

Hälsningar
/Johan

2023-07-03, 07:00
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6943
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:57
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Vad jag vet fins det ingen som gett sig i kast med att kartlägga hela Sundsvalls befolkning. Det handlar både om att läsa mantalslängder och rådhusrättens protokoll. När det gäller städer så finns det material från andra städer eftersom släktband finns i i fallet Sundsvall i första hand med Härnösand, Hudiksvall och troligen Stockholm. När det gäller Mattias Bernts verkar det inte vara så enkelt. Han finns inte i 1667 års mtl.

2023-07-03, 20:57
Svar #3

Utloggad Johan Njunjes

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 11:45
    • Visa profil
Tack Per, ja nu slängde jag bara ur mig lite tankar om saken. Det kunde ju finnas någon som redan forskat i detta och kanske gjort upptäckter eller forskat i det och kunna meddela mig att det är utsiktslöst. Båda alternativen hade varit värdefulla för mig.

/Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna