ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: mäller  (läst 1095 gånger)

2016-12-01, 12:29
läst 1095 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
I en gammal bondedagbok från 1881 läser jag att de ofta åkte "till Brogrens efter mäller".
Brogren var kvarnägare bl a och jag kan tänka mig att det har med kvarnen att göra.
Ordet kan vara ett nordhalländskt dialektord.

2016-12-02, 11:37
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Marianne
Din förmodan att det rör sig om säd stämmer nog.
Jag är inte så bra på att länka (kanske någon annan kan göra detta), annars kan du googla på "mäld", femte träffen, SAOB-Göteborgs universitet.
Med vänlig hälsning
Åke

2016-12-04, 12:32
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Åke!

Du har säkert rätt!
Jag har nu också talat med en äldre släkting som bor granne med den f d kvarnen och han tror detsamma.

Det är en avskrift av dagboken jag läser så det kan ha blivit en feltolkning av den handskrivna texten.
Men eftersom meningen återkommer många gånger så tänkte jag att det nog ändå står mäller.
Man skrev ju ofta som det lät.

Jag tänker mig att de åkte till kvarnen med häst och vagn för att hämta mald säd som de tidigare lämnat där för malning.
Det tog nog någon eller några dagar innan den blev mald.

Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna