ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Selander-släkter  (läst 948 gånger)

2001-03-01, 14:55
läst 948 gånger

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Hej;
 
På annan plats (Medelpad, socknar, Njurunda)
har Cathy Cornell från Texas försökt få tag på uppgifter om Nils Selander f 8/7 1838 och gift vid 21 års ålder i Svartvik, sedermera avflyttad till Hälsingtuna f.v.b till USA 1882.
 
Kan denne man som barn ha varit adopterad i Selånger, där en annan Selandersläkt tycks ha funnits (vid sidan av den från Gideå med angränsande socknar, som man hittills antagit Nils S. härstammade från, vill säga)?
 
Om någon vet nåt, får ni göra höra av er.
 
/Peter Ericson Härnösand (medelpading, förstås!)

2001-11-03, 12:42
Svar #1

Birgitta Almqvist

Adopterad kusin
Min kusin Ingrid född av Berta Bjur från Östergötland sägs av andra kusiner ha blivit adoperad av en sjökaptensfamilj i Sundsvall. Modern var född 1904 och en gissning är att dottern Ingrid föddes 1924. Hon hade besökt släkt i Stockholm vid pass 18 år. Jag söker nu namnet på familjen som adopterade Ingrid som dock lär vara död men vet inte när och var. En gåta för oss andra kusiner. Någon som kan hjälpa mig?
kusin Birgitta i Sundsvall

2003-09-01, 22:23
Svar #2

Utloggad Thommy Edlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2010-11-01, 18:44
    • Visa profil
Gradman Magdalena (Maglena), Johanna född den 29/11 1861 i Helgum finns i Folkräkningen från 1890 i Sundsvall i samma hushåll som Selander Per-Erik född 1862 i Selånger.
Maglena var min mormors äldsta syster, och jag undrar om någon känner till familjen Selander- Gradman och dess eventuella ättlingar?
Tacksam för all möjlig hjälp.

2004-02-23, 10:10
Svar #3

Odd Brede

Hei!
 
Kjenner noen til forfedrene til kakelungsmakaren Nils Petter Selander f?dd 01.05.1837 i Selånger.
 
Han ble gift 02.08.1862 med Erika Katarina Burman f?dd 08.05.1837 i Piteå landsforsamling.
 
På forhånd takk.
 
Odd Brede

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna