ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 1002 gånger)

2016-11-29, 19:00
läst 1002 gånger

Utloggad Linda

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 22:19
    • Visa profil
Jag har svårt att tyda hela Eriks födelseplats. Han är född i Ny, Värmland men det står något efter Ny.


Jag hittar ingen som är född det datumet i Ny så jag hoppas att det som står efter Ny kan hjälpa mig att hitta honom.

2016-11-29, 19:13
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det står Sn, förkortning för Socken. Det kan vara Ny socken, samma som Norra Ny. Det finns också (Jösse) Ny socken i Värmland, har du kollat den också?.
Det bästa är ju att leta rätt på honom i Uppsala, varifrån han flyttade 1876.
Du har ju födelsedata på barnen, så du kan också kolla på deras födslar, där det då bör stå var de bodde då, och så gå in i husförhörslängderna, och se vad det där står om hans födelseort.

2016-11-29, 19:51
Svar #2

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
" Han sålde därför hemmanet i oktober 1876 till skräddarmästaren Erik Andersson Zetterlöf, född 1829 i Värmland och gift 1851 med Eva Sofia Svedlund från Uppsala. Inte heller de var tydligen intresserade av gårdens skötsel och år 1877 slutade den förre arrendatorn och rättaren Nils Gustav Andersson Dalgren övertog arrendet, förmodligen en bror till Eva Sofia eftersom han också kom från Ny i Värmland."


https://www.hembygd.se/tvarno/files/2012/02/Soder_o_Mellangarden.pdf
Med vänliga hälsningar.

2016-11-30, 18:52
Svar #3

Utloggad Linda

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-12-30, 22:19
    • Visa profil
Tack för tipsen!

Han gifte sig i Uppsala 1851. Deras barn är födda där.
Jag har hittat texterna som handlar om att han köpt en gård i Tvärnö 1876. Har även hittat den uppgiften i in/utflyttningslängderna.
Har letat igenom nästan hela in/utflyttningslängden för Harg men ännu inte hittat honom innan han bodde i Uppsala. Försöker leta bakåt för att förhoppningsvis hitta uppgift om var han bodde innan Uppsala.


Har ännu inte hittat deras vigsel i kyrkoarkivet.


Hans flytt från Värmlandstrakten ska ha skett någon gång mellan 1847-1851. Han var dräng i Åmål i början av 1847. Har inte hittat honom i Åmål men ska leta en gång till där (man blir lite blind efter allt letande).


Jag minns inte om jag kollat (Jösse) Ny socken så den ska jag kika i. Ska även kolla igenom resten av husförhörslängderna.





Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna