ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Johansson wigg  (läst 628 gånger)

2016-11-25, 15:56
läst 628 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:05
    • Visa profil
Hej finner en mansperson Johan Json Wigg som var verksam i Rö församling på 1600talet .Undrar  om denne hade en son Pehr.  Eller någon som hette johan. För jag söker föräldrar till en pojke som hette Hans Johansson.  Som antager ett namn wiggman. Ifall det är ett soldat namn eller ej. Men finns det någon pajk med det namnet född på 1690 talet. för vad jag hittar så är ljuskronan i Rö kyrka skänkt av en man vid namn Johan Johansson Wigg.

2022-12-09, 17:35
Svar #1

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Hej Johan Westermark.


Jag har en Johan Johansson Wigg död 1673 i mina anor, och han hade dottern Magdalena Johansdotter Wigg som gifte sig med Petter Ekegren, (död 1738), i Viggeby Vårfrukyrka. Denne Petter Ekegren,(Johans svärson), skall enligt ett dokument [size=78%]j[/size]ag fann på nätet ha haft något med en ljuskrona från en kyrka att göra. Kan det vara så att Petter köpte tillbaka denna ljuskrona från Rö kyrka.

Efternamnet Wigg kommer från platsen Wiggeby under Vårfrukyrka.


Petter Ekegren och Magdalena Johansdotter Wigg ingår i mina anor från Västmanland genom min farmor Märtha Elisabeth,(född Wennström 1898 i Härfsta Simtuna), gift Jansson 1:a gången och Ekman 2:a gången. Genom min brylling Jan Åke Gestblom har jag fått en lista på närmare 8500 namn som tillhör Västmanlands/Södermanlands släkter med förgreningar över hela Norden och USA.


Denne Petter Ekegren var gift 3 gånger.


Hälsningar
Sven Jansson
Uppsala


u18210256@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna