ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäcken  (läst 1035 gånger)

2016-11-23, 14:05
läst 1035 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Hej!
Skulle vilja ha kontakt med någon som fördjupat sig i detta ställe och dom som bodde där! Undrar också om det kallades något annat, eller föll under någon annan gård, då det verkar ohyggligt sparsamt med mål där Bäcken nämns i Väne härad...

2016-11-26, 07:17
Svar #1

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Godmorgon!
Jag omformulerar min fråga, så kanske jag kan få något napp: jag söker personer som är duktiga på området runt Vänersborg, i första hand Väne-Ryr. Känner någon någon sådan så skulle jag bli väldigt tacksam för kontakt! Är själv en nörd på mina områden, och dom kan jag mycket väl, och vet att det måste finnas likasinnade personer för detta område!
Är orolig att jag sitter och letar efter/på fel ställen i domböckerna, för Bäcken har ännu inte visat sig mer än en gång på de genomlästa 9 åren...

2016-11-27, 12:44
Svar #2

Utloggad Inga Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 619
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 20:08
    • Visa profil
Hej!
Jag är tyvärr inte någon nörd på Väne-Ryr, men jag vet att det är lite rörigt mellan församlingarna. så ibland finns t ex Bäcken under Vassända-Naglum.
Till ex i husförhör A1:7 1840-1845, sid 249
Jag vet ej om det hjälper dig, men är ett litet tips

Inga

2016-11-27, 13:12
Svar #3

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Tack snälla, snälla Inga!
Började misströsta lite...
Jag har hittat bevis på det jag sökte, men måste säga att det är sparsamt med mål där Bäcken nämns-jag har hittat två ställen på 13 år! Så jag har tur ändå att ett av målen visade att jag hade tänkt rätt.
Tyvärr är det inte självklart att kunna fortsätta på gubben jag fann, utan jag fortsätter läsa baklänges och hoppas på fler ledtrådar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna