ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker min fars släkt i S Unnaryd  (läst 1538 gånger)

2016-11-21, 10:50
läst 1538 gånger

Utloggad Jörgen Erlandsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-10-12, 16:29
    • Visa profil
Hej!
Är ny på detta forum och är intresserad av mina rötter på min fars sida.(Runt socknarna S Unnaryd m.fl.)
Har kommit till min Farfars,farfars,farfar Per Erlandsson Gift med Lena Erlandsson (Svensdotter)
Har inget årtal men bör vara runt senare delen av 1700 talet.
Generationen efter har jag  Erland Persson Blad 18020313- Britta Persson Blad(Jönsdotter)17990703
D.v.s. Erland Persson Blad är Per Erlandssons son vad jag fått fram.

m.v.h.  Jörgen

2016-11-21, 16:25
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Faderslinjen kan följas i Yås(a) i Södra Unnaryd. Se ortsregister i husförhörslängderna.

Erland Persson f. 13/3 1802 i Yås.

Far: Per Erlandsson f. 28/2 1770 i Yås. Död 3/4 1821 i Yås.
Gift med Erlands mor Lena Svensdotter som under äktenskapet födde en oä son Sven (1807–1811) och skriftades för dubbelt hor 1816 varefter hon avflyttade till Jönköping. Skilsmässa 1817.

Farfar
: Erland Persson f. 1731 (hfl). Död 1/12 1801 i Yås.
Gift med Pers mor Kierstin Gudmundsdotter som dog 11/3 1770 i Yås, i sviterna av förlossningen, 39 år gammal. Änklingen omgift med Ingeborg Olofsdotter.

(Obs! Forna tiders kvinnor bar sina egna patronymikon hela livet, inte sina makars.)
Hälsar vänligen
Maud

2016-11-22, 10:19
Svar #2

Utloggad Jörgen Erlandsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-10-12, 16:29
    • Visa profil
Hej Och Tack Maud!
Vet du hur det gick för Per efter skilsmässan.Förblev han ogift in  till sin död 1821?
Dubbelt hor vad betyder det? Var det mer än en gång hon blev gravid utom äktenskapet.
Fick de endast ett barn ihop? (Erland Persson Blad)
Har sökt på USA baserade My Heritage efter Erland sonen.Bosebo skulle vara hans födelseort.
vid Mölle kvarn utanför S.Unnaryd.
Det kommer fram 2 olika berättelser om hans barn med samma hustru!?
1. Barn: Johannes Erlandsson (Död ganska tidigt), Anna-Stina Erlandsson,Sven Erlandsson,Igen Anna-Stina Erlandsson,Sara Erlandsson och Johanna Erlandsson.
2. Barn: endast Johannes Erlandsson  1832-1920. (min FarFars,FarFar.)
Gift med Johanna Samuelsdotter 1837-1920.
Vet du eller kan se vad detta beror på? Lite underligt att de dog samma år också 1920.
m.v.h.  Jörgen

2016-11-22, 11:46
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Jörgen,
om du vill ha korrekta uppgifter om dina anor hämtar du dem i originalkällorna, inte från andras antavlor på My heritage med flera nätsidor. Vad du får på dessa sidor är alltid ofullständigt och i alltför många fall också felaktigt.

Originalkällorna, i första hand kyrkböckerna, får du tillgång till genom abonnemang hos Arkiv Digital och/eller Riksarkivets Svar, antingen ett eget (som kostar en slant) eller gratis på närmaste större biblioteks forskningsdator(er). Här i forumet kan du sedan få hjälp om problem uppstår. Men även uppgifter som man får här ska givetvis kontrolleras.

Rekommenderar också att du lär dig grunderna om släktforskning genom att läsa lämplig introduktionsbok, exempelvis ”Släktforska steg för steg” av Per Clemensson och Kjell Andersson.
---

Enkelt/enfalt hor, dubbelt/tvefalt hor – se till exempel
www.domboksforskning.se/dombocker/vagledning_9.htm
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna