ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trummslagare/pipare  (läst 1244 gånger)

2016-11-19, 10:24
läst 1244 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 23:31
    • Visa profil
hej jag har i 34 år faktiskt sökt efter en person vid namn Hans Johansson Wiggman född i 16 april 1694 i Frötuna av föräldrarna Johan Pärsson och Carin Olofsdotter..
Hans Wiggman som han kom att kallas flyttade upp till Västerbotten genom att vara antagen som trummslagare eller pipare år 1711. Hur det kom att han kom dit upp är okänt. Möjligen tror tidigare forskare att han följde med någon anförvant.
Jag har hittat en Johan Wigg från Frötuna som tillhörde ett regemente som följde med till Poltava. Han återkom aldrig. Således kan Hans ha fortsatt sin fars fotspår och tagit värvning. Hans gifte sig 1720 med Anna Hermansdotter fr Ersmark född 1695 död 1781. De bosatte sig på Frostkåge 13 ett rote om jag inte minds fel. Men familjen flyttade till Prästbordet i Skellefteå lfs omkring 1728. Dock dör han på Frostkåge 13 år1729 endast 35 år. Hans Wiggmans änka dör i byn Skråmträsk hos sonen Herman.

Vad jag nu söker efter är Hans Johansson Wiggmans föräldrar var kom de och vem var de? Samt Byn...således någon som känner till dessa namn??

2016-11-20, 08:54
Svar #1

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 23:31
    • Visa profil
Om någon undrar så här jag dessa två namn som ska enl byn Bobergs bya historia vara Hans föräldrarmen inget mer om de nu kom från frötuna. Dvs.  Inget åratal på de om födelse eller ev syskon. Därav frågan om dessa personer.

2017-03-19, 16:21
Svar #2

Utloggad Jakob Degerfeldt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 86
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 13:42
    • Visa profil
Hej Johan!


Står det inte i rullorna att Hans Wiggman är född i Stockholm? Vad finns det för indicier som pekar på att han istället skulle vara född i Frötuna (som ju ligger en bra bit bort från just Stockholm?).  :)


Skulle också vara intressant att veta varför tidigare forskare trott att Hans skulle ha följt med en anförvant (detta har nämnts många gånger tidigare), har du mer info om det?


Med vänlig hälsning,


Jakob

2018-07-18, 13:48
Svar #3

Utloggad Kent Öhlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-10-01, 01:12
    • Visa profil
Hej vill också gärna ha svaret varför du tror att Hans Wiggman är född i Frötuna sn, och vilka källor du har. Har funnit raka faderslinjen till idag levande män från Hans så om man kunde finna ut föräldrar och andra möjliga raka manslinjer skulle man kunna verifiera med Y-DNA tester.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna