ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästen Ericus Olai (Elai) i Heda  (läst 819 gånger)

2016-11-16, 18:20
läst 819 gånger

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil

Ericus Olai, även nämnd Ericus Elai var präst och bodde här på 1650-1660-talen. Ericus hustru hette Margrita Alexandersdotter när hon nämns i mantalslängd 1658 och 1659. Jag har inte tillgång till Herdaminnet men är det någon som vet vem han var, ifall han hade några barn och var han kom ifrån. Jag vet inte om han bodde i Prästgården i Heda eller om han bodde i Stora Egbola. Ericus nämns någon gång i Heda (prästgården, vad jag gissar) men annars står det inte var han bodde.

Gården Stora Egbola får plötsligt ”hög status” i mantalslängden i början av 1650-talat och nämns först av alla gårdar efter Comminister Ericus.

 Det här är kanske lite långsökt; men på gården Stora Egbola bor Olof Ericson gift med Kerstin Larsdotter och paret dyker upp nästan samtidigt som prästen och hans hustru i mitten av 1650-talet. Olof med hustru nämns med något undantag alltid efter prästen i längderna. Paret finns kvar  några år efter det att prästen och hans hustru ”försvinner” 1667.
 Jag har fått för mig att Olof Eriksson är son till prästen men jag har för lite kött på benen. Finns det någon som har forskat på prästen eller har tillgång till Herdaminnet från Lysings Härad?
 
Med Vänlig Hälsning  :) Mats
Mats

2016-11-16, 23:22
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:53
    • Visa profil
Ericus Elavi Ljung var, enligt herdaminnet, född 1628 i Ljungs sn, död 1671 i Röks sn, son till Elavus Törnevallius, kyrkoherde i Ljung och Flistad. Erik blev student i Uppsala 1647, komminister i Rök och Heda 1655 och kyrkoherde i pastoratet 1667. Herdaminnet redovisar två barn, dottern Maria (gift 1:o med Jon Pistol, 2:o 1688 med sventjänaren Jon Andersson) och sonen Elof (som 1677 var dräng hos ryttmästare Måns Alman).

2016-11-17, 05:38
Svar #2

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Tack för informationen.

Mina teorier sprack och jag ska leta vidare på Olof Ericsson (i Stora Egbola) i domböckerna och se om jag kan hitta något om honom eller om hans hustru Kerstin Larsdotter.

Med vänlig hälsning

/Mats
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna