ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Digitalisering av böcker  (läst 1286 gånger)

2016-11-15, 16:16
läst 1286 gånger

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Hej!

Någon mer som funderat kring att det finns så få digitaliserade böcker när det gäller släktforskning? De flesta böcker om släktforskning, tex handböcker, ges inte ut som e-böcker.

Detsamma gäller sockenböcker, tänk om man slapp beställa fysiska böcker från biblioteket bara för att läsa om ett torp i en socken där någon släkting bott. Man borde kunna samla alla sockenböcker på en hemsida.

Mvh,

Carl-Magnus

2016-11-16, 17:38
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Visst skulle det gå, men problemet blir väl betalningen då.
De som skriver sockenböcker vill knappast släppa dom fria.
Är väl bara att hoppas att e-bokidén även sprider sig till denna genren.
En hel del finns skrivet på Bygdeband, där kan man få en del frågor besvarade.

2016-11-17, 12:34
Svar #2

Utloggad Carl-Magnus Ewerhard

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 21:09
    • Visa profil
Jag håller med för nysläppta böcker, men många böcker finns ju inte ens i tryck längre. De flesta som skriver dessa böcker lär heller inte göra det för ekonomisk vinning, med tanke på den begränsade läsekretsen.

Jag tror även att många släktforskare skulle vara beredda att betala en del för att få tillgång till en hemsida med sockenböcker och en del av avgifterna skulle kunna gå till de författare/förlag som går med på att lägga upp böckerna.

Hur som helst, jag ville mest rikta en uppmaning till entreprenörer inom området. :-) Jag tycker inte om fysiska böcker, tar för mycket plats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna