ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norling i Indal, farmors efternamn som ogift  (läst 898 gånger)

2002-06-28, 09:43
läst 898 gånger

Ann-Kristin Castberg

vad finns det mer att berätta om släkten Norling? Var det ett vanligt förekommande efternamn? Tacksam för alla svar, hinner inte forska/läsa så ofta, men går ofta in här och kollar.

2002-11-03, 23:35
Svar #1

Utloggad Mona Hallén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:36
    • Visa profil
Hej!
 
Vet du något mer om din farmors ursprung? ”Mina”  
norlingar stammar alla från Graninge socken i  
Ångermanland.
 
//Mona

2002-11-04, 19:11
Svar #2

Cim Bergqvist

Hejsan..jo jag vet nu att min farmors far föddes i Attmar som Pehr Olsson f.18251210 d.19160604 i Indals såg.Han begav sig till Sundsvall för att bli smed, 1866 kom han dit och var smedsgesäll, och enligt uppgifter jag fått från Umeå har släkten han härstammar från funnits runt Hassela. Jag tror han tog sig namnet Norling när han blev smed. Min farmor härstammar på mödernet från bl.a. en Hammarström-släkt som jag inte kan spåra bakåt längre än 1817. farmorsmor Sofia Ersdotter föddes 18410807 i Liden, var änka när hon träffade Pehr Norling, dog i barnsäng när farmor var två år gammal. Det är i stort sett vad jag vet om farmors bakgrund än så länge. Jag tar tacksamt emot alla upplysningar som kan leda vidare eller ge klarare bild av vad smedsnamn innebar -kunde man ta vilket namn som helst eller skulle man ha namnet i släkten? vänliga hälsningar Cim

2002-11-04, 19:19
Svar #3

Cim Bergqvist

...jag kanske borde ha talat om att jag har bytt namn också..jag är före detta Ann-Kristin Castberg sen några månader tillbaka. MVH Cim

2002-11-04, 23:05
Svar #4

Tomas Andersson

Tänkte bara att om du är intresserad, så finns det fortfarande Norlings i Indal. Jag var klasskamrat till en. Jag har för mig att min klasskamrat hade någon släktning som hade släktforskat, men jag ska inte svära på det...

2002-11-05, 00:11
Svar #5

Cim Bergqvist

Hej - tack, jag ska kolla upp detta med Norlingarna - har tänkt hälsa på i Indal så jag kanske kan kolla gula sidorna efter telefonnummer och namn så småningom. Tack för tipset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna