Fortfarande aktuellt? Kikade på "din" Axel Rickard igen och tror faktiskt jag har hittat honom, men det kanske du redan gjort då det är några år sedan...? Det är iofs inte helt klockrent...
Men, tror helt enkelt att hans födelseår blivit fel i USA...ska ta det från början.
Jag gjorde en bred sökning på olika kombinationer av hans namn i Kalifornien och fick fram en intressant artikel om en Richard Lundbergs begravning i San Pedro 1923. Artikeln finns i News-Pilot (San Pedro, California) den 2/1 1923 (via newspapers.com).
Den är ganska lång men i stora drag så hade två pojkar hittat Mr Lundberg nära Muprietta fredagen innan. Tror det ska vara Murietta, finns inget Muprietta. Han var 49 år gammal och född i Sverige där han hade en syster och en bror (inga namn). Varit försvunnen sedan augusti (någon gång mellan 7e och 14e). Han hade bott tillsammans med Wm Olsen på 326 North Mesa street de senaste 12 åren. Enligt rättsläkare dog han av naturliga omständigheter. "No signs of foul play". På honom fanns lite pengar, en guldklocka och en ring gjord av "two and a half gold piece". Han var medlem i San Pedro lodge of Eagles and Redmen som betalar för begravningen. Begravd Eagles plot, Wilmington cemetery.
Ok, så lite snabb matte. 49 år betyder född ca 1874 men jag tänkte att jag kollar upp honom lite ändå. Namnet och platsen gjorde mig nyfiken.
Från California Death Index:
Name: Richard Lundberg
Birth Year: abt 1873
Death Date: 10 Aug 1922
Age at Death: 49
Death Place: Riverside, California, USA
Här har man alltså satt dödsdatum inom intervallet då han försvann.
Findagrave (gravstenen säger född 1874 och dödsdatum två månader efter begravningen...?):
https://sv.findagrave.com/memorial/150278864/richard-lundbergMen...sen hittade jag ett WWI draft:
Race: White
Birth Date: 9 Sep 1873
Residence Date: 1917-1918
Street Address: 320 N. Mesa
Residence Place: Los Angeles, Los Angeles, California, USA
Draft Board: 03
Physical Build: Medium
Height: Medium
Hair Color: Brown
Eye Color: Gray
Relative: Sig. Lindquist
Adressen stämmer nästan med tidningsartikeln, gatuadressen är 320 N Mesa isf 326 N Mesa. Kan ju blivit fel i artikeln (se nedan). Men det intressanta här är att han ska vara född 9/9 1873. Kikar man på det så listar han en Mrs Sig. Lindquist, Sodereld (slarvigt skrivet), Sweden som sin närmsta släkting.
"Din" Axel Rickards syster Sigrid Christina var gift Lindkvist och bodde till och från i Södertälje, se tex Södertälje (AB) AIIa:27 (1915-1920) Bild 650 / sid 311 (AID: v274163.b650.s311, NAD: SE/SSA/1572).
Enligt 1920 census så bodde en William Olsen med fru Louise på adressen 320 N Mesa:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MHQY-XRQDe bodde på samma adress även 1910:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MV2R-LBXDock ingen Richard Lundberg registrerad där. Han kan ju ha bott där ändå. Hittar honom i U.S City directories på den adressen:
Residence Year: 1914
Street Address: 320 N Mesa
Residence Place: San Pedro, California, USA
Occupation: Bartender
Publication Title: San Pedro and Willmington, California, City Directory, 1914
Residence Year: 1921
Street Address: 320 N Mesa S Pedro
Residence Place: Los Angeles, California, USA
Occupation: Sailor
Publication Title: Los Angeles, California, City Directory, 1921
Lite olika yrken listade. Men sailor är ett av dem

.
Hittar honom även på den adressen i California voter registration:
Residence Date: 1912
Street Address: 320 N Mesa St
Party Affiliation: Soe
Occupation: Elk
Residence Date: 1920
Street Address: 320 N Mesa St
Party Affiliation: S
Occupation: Sailor
Vad tror du, kan han gjort sig 5 år yngre i USA?