ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder  (läst 640 gånger)

2016-11-09, 20:25
läst 640 gånger

Utloggad Karin Algö

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 12:12
    • Visa profil
Jag försöker få ut något av mantalslängderna i Valleberga och söker då efter en Pär Svensson, gift med Anna Mattsdotter. De fick barn mellan åren 1744 och 1757 så man borde ju kunna hitta dem som familj.

Men jag blir inte riktigt klok på hur man läser mantalslängderna... det växlar hela tiden mellan Ingelstorp och Walleberga, Ingelstorp och Walleberga, och inte ser jag några årtal någonstans. Är det bara att stånga sig igenom alltihop sida upp och sida ner, eller finns det något annat sätt?

Mvh
Karin

2016-11-10, 15:08
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 16250
  • Senast inloggad: 2025-04-20, 22:29
  • Mormor Johanna Matilda Pettersdotter
    • Visa profil
Förstår att du hämtar  mantalslängerna för Valleberga hos AD direkt från sidan med arkivförteckningen för  Valleberga församling. (Valleberga MTL:1)
Det är en genväg som AD har lagt, mantalslängderna finns  annars i  Kristianstads läns landskontors arkiv.
Hur som helst, årtalen hittar du i rutan i  verktygsraden där du bläddrar bild/sida.
I originalen finns ju bara ett år i taget och Ingelstorp ligger efter Valleberga, här  växlar det hela tiden eftersom AD samlat alla åren efter varandra. Var gång Valleberga dyker upp igen gäller det alltså ett nytt år som visas i rutan i verktygsraden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna