ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simon Karlsson i Tryckhålan  (läst 1822 gånger)

2016-11-05, 04:06
läst 1822 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Simon Karlsson byggde 1882 en galeas på Tryckhålans varv på Orust. Jag har förgäves letat efter varvet och Simon Karlsson. Enligt Eniros karta ligger Tryckhålan på Orusts norra inland. Svårt att sjösätta en båt där tycker jag. Det behövdes en ganska stor transportapparat 1882 för att få den till havet. Finns det fler Tryckhålan på Orust? eller är något annat fel i informationen jag fått?

2016-11-05, 08:20
Svar #1

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Hej,
enligt Riksarkivet hade Nyviks varv på Orust alternativnamnet Tryckhålans varv. Kanske detta kan hjälpa dig att hitta det. Bohusläns Museum fixar det säkert annars.
/Göran

2016-11-05, 09:20
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:20
    • Visa profil
Det fanns en skeppsbyggare/skeppsbyggmästare Simon Karlsson (1850–1912), i Lilla Klevedal i Torps socken. Där finner man också Tryckhålan (men osäkert om det var platsen för varvet).
Torp AI:17 (1878-1883) Bild 104 / sid 99 (AID: v3245.b104.s99)
Torp AI:18 (1884-1895) Bild 69 / sid 66 (AID: v3246.b69.s66)
Torp AIIa:1 (1895-1904) Bild 810 / sid 71 (AID: v189477.b810.s71)
Torp AIIa:2 (1905-1930) Bild 1200 / sid 111 (AID: v189478.b1200.s111)

Hälsar vänligen
Maud

2016-11-05, 11:07
Svar #3

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Hej

Simon Karlsson bodde i Lilla Klevedal men hade genom gifte också fått 1/24 Tryckhålan. Han startade omkring 1880 ett varv på Tryckhålan i en liten vik som gränsade till Höggeröd. Gränsbäcken dämde han upp och drev med vattenkraften en ramsåg. Han kallade varvet Nyviks varv vilket var målat i stora vita bokstäver på bergsstupet ovanför. Trots det trånga utrymmet klarade han att bygga åtminstone en del jakter. Men främst sysslade han med att reparera större segelfartyg som förtöjdes vid bryggorna. Som mest hade han 25-30 anställda om flera fartyg låg inne samtidigt. Omkring 1910 upphörde verksamheten och bryggorna och byggnaderna revs.

Hälsar Folke

2016-11-05, 15:38
Svar #4

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil

Hej Göran Maud och Folke,


Jag har tacksamt tagit del av era svar. Jag har inte lyckats få fram någon karta av Orust där jag kan se var Nyvik ligger men jag antar att det ligger vid havet i Torp på norra Orust. Tryckhålan ser jag en bit inåt land men jag antar att det sträcker sig till havet eftersom det låg ett varv där. Jag har försökt att gå in i Lantmäteriets historiska kartor men lyckas inte få in Djvu trots nedladdning.


Det fartyg som Simon Karlsson byggde 1882 var Brudgummen 3988 som såldes till Hasselösund och sedan vidare till Käringön, Hovenäset och Skärhamn innan förlisningen  i Danmark 1912, då med namnet Amor. Det skulle vara värdefullt för mig om jag på någon karta kunde se var Nyvik ligger.


Med vänlig hälsning
Ingemar
 

2016-11-06, 11:24
Svar #5

Utloggad Folke Almegius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2022-03-02, 23:09
    • Visa profil
Hej Ingemar

Om du går in på Eniros kartor och söker på Orustkusten mitt för Stora Hasselön hittar du Nyvik. Det är egentligen bara en liten bukt invid branta berg. De bryggor som var av sten ligger kvar - det är mäktiga stenhällar. Gränsbäcken till Höggeröd mynnar ut i varvsområdet. Följer man bäcken västerut kommer man till torpet Bäckstorp och strax väster om detta ser man resterna av den fördämning som Simon byggde för vattenkraft till sin ramsåg. Längs bäcken leder gångstigar ner till varvet men de är för branta för transporter av material, som därför måste skett till sjöss.
I boken Sjömän, Fartyg och Samhälle, sidan 50, finns en bild på dykeriångfartyget Viking som Simon Karlsson byggde på Nyvik 1894. I boken står vidare att han gick i konkurs 1895 men enligt de källor jag tagit del av drev han varvet ännu 1906.

Hälsar Folke

2016-11-06, 12:22
Svar #6

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Tack Folke för din fina beskrivning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna