ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika Nils Hansson i Burträsk  (läst 1776 gånger)

2016-10-30, 22:33
läst 1776 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hejsan. Jag har ett spår tillbaka till Burträsk på 15-1600-talen som är lite luddigt. Det förefaller vara många som forskat på de här familjerna, men resultaten varierar lite grann. Olika figurer med samma namn, på samma platser figurerar i olika källor. Så jag undrar om någon kan hjälpa mig att skapa lite konkret fakta omkring detta:

En Nils Hansson 1630-1703 i Åbyn 1, Burträsk, är jag släkt med. Hans dotterdottersonsons son flyttar från Lövånger till Skällvik i St Anna, och ger därmed en norrlänsk linje till en i övrigt östgötsk storsläkt. En intressant kille som under sitt korta liv är betjänt på Stegeborg, färjkarl, mjölnare och byggmästare.

Mitt problem är att Nils Hanssons anfäder blir lite oklara. Det verkar finnas en annan Nils Hansson (ibland med tillnamnet Åman) ca 1600-1688, också i Åbyn 1. Någon får det till att dessa båda Nils var bröder. Någon annan att det är förväxlingar. Min Nils Hansson ser ut att ha en Olof Hansson som bror, och far Hans Nilsson (ca 1590-1653). Från honom blir spåret bakåt något tydligare, då det förefaller tydligt att kunna spåra ägare av Åbyn 1 tillbaka till en Jöns i Avan. Men källäget omkring dessa båda Nils Hansson är alltså ganska rörigt. Det anges olika fruar och mammor, jag är särskilt intresserad av en Karin Olofsdotter (död 1676) – som skulle vara fru till ovan nämnda far Hans Nilsson. Hon kan eventuellt vara av Bureätt, men det är inget jag klarar att belägga med så många motsägande källor.

Jag hoppas jag lyckas uttrycka mig någorlunda relevant här, det är min första fråga på forumet. Finns det någon som kan bistå för att skapa lite klarhet i källorna?

Vänligen
Pelle Filipsson

2017-02-15, 19:24
Svar #1

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil

Hej!


Jo, såvitt jag också kan avgöra så är det väldigt struligt om dessa olika Nils Hansson i Åbyn, och jag har mest frustrerat kommit fram till att jag inte riktigt får det hela att gå ihop. Kanske är det någon som faktiskt vet något som kan svara på denna fråga?


Vad som är klart dock är att den Nils Hansson som levde 1607-1688 och som går att spåra bak till Jöns i Avan bodde i Åbyn 1, Skellefteå och inte Åbyn 1, Burträsk. Såvitt åtminstone jag kan avgöra finns inga kopplingar mellan den familjen (där det fanns länsmän och personer med namnet Åman) och Nils Hansson i Åbyn, Burträsk.


Det verkar dock ändå finnas två Nils Hansson i Åbyn, Burträsk, även om jag inte riktigt fått det klart för mig. Den jag själv försökt undersöka är far till (såvitt jag förstår) Karl Nilsson och Östen Nilsson i Åbyn, Burträsk, men det måste rimligen vara en tidigare Nils Hansson än den du är ute efter.


"Din" Nils Hansson verkar nämnas i två domboksmål 1692-1693 där det talas om åkertegar under Skråmträsk, Skellefteå, som hans far Hans Nilsson brukat i Åbyn, Burträsk. Hans Nilsson sägs där ha gift sig till Burträsk, vilket torde antyda att han kom från Skellefteå (men knappast Åbyn, Skellefteå). En spekulation här (och det är verkligen en spekulation eller arbetshypotes) är att denna Hans faktiskt kommer från Skråmträsk. Om så vore fallet är den mest sannolikaste platsen han skulle komma från gården Skråmträsk 6, och då (enligt Ulf Lundström Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650 2:a upplagan s361; Ingen Hans Nilsson nämns dock där) skulle rimligen hans föräldrar vara Nils Svensson och Anna Hansdotter. Den första som tar upp frågan om ängsstycket Hans Nilsson brukat i Skråmträsk är Johan Jonsson på just Skråmträsk 6, vilket i sådana fall skulle vara en brorson till Hans Nilsson. Det faktum att det inte nämns kanske kan tas som att min spekulation är felaktig, men ingenting jag skulle dra alltför stora växlar på. I vilket fall är läget, såvitt jag vet, ytterst oklart.


Om någon vet något mer, eller upptäcker att jag pratar strunt på något vis får de gärna påpeka det! Jag har troligen inte efterforskat allt detta tillräckligt för att vara säker på att jag inte är helt fel ute.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna