ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolmästare  (läst 2072 gånger)

2016-10-29, 18:17
läst 2072 gånger

Utloggad Ingela Lindgren Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 07:42
    • Visa profil
Hej!
Var kan jag få reda på skolmästarnas namn och vilka år de tjänstgjorde i Fågeltofta under 1800-talet, eller åtminstone från år 1800 till 1860?
Ingela Lindgren Andersson

2016-10-29, 19:13
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15321
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:22
    • Visa profil
Det var  sockenstämman som beslutade om  en skolmästare så det kan finns uppgifter i stämmans protokoll.
Handlingarna finns på Landsarkivet i Lund.

2016-10-30, 08:24
Svar #2

Utloggad Ingela Lindgren Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 07:42
    • Visa profil

2017-06-29, 17:28
Svar #3

Utloggad Per Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 22:26
    • Visa profil

Hej
 Enligt "Fågeltofta Socken – en tillbakablick, 1979" berättas denna historia:
Den första kända läraren i Fågeltofta var Knut Andersen som verkade i början på 1700 talet. Han dog 1738. Nästa Lärare ska ha hetat John. De höll en ambulerande skola. Sen säger skriften att Truls Lundberg efterträdde Andersen, vilket låter fel. Andersen dog 1738 och Truls födde 1765, och kan knappast ha varit redo för tjänstgöring förrän efter sonen Svens födsel i Rörum 1798.
Så vi får ta denna skrift med en liten smula salt.
Vidare sägs att Truls efterträddes av en son, Sven, vilket stämmer men sen var det slut med Lundbergare på lärarposter i Fågeltofta.
Fågeltoftaskriften hävdar visserligen att Sven hade en son som hette Truls, vilket stämmer, men denne Truls 1819-1886, TROR JAG, var aldrig lärare i Fågeltofta. Jag har i alla fall inte sett några tecken på att Truls skulle ha varit lärare. Lite intressant är att när väl Sven hade byggt 1842 års skola, fick han sparken. Nu var det nya tider och Socken ville ha en Utexaminerad Lärare, en sådan hittades och Sven fick sparken.
1842 års skola är riven. Församlingshemmet är 1870 års skola och Antikvariatet är 1914 års skolan.

Så tror jag det ligger till. Invändningar mottages tacksamt.
Med vänlig hälsning
//per

 

2017-06-29, 19:00
Svar #4

Utloggad Ingela Lindgren Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 07:42
    • Visa profil
Tack för svaret. Hur får jag tag på den skrift du hänvisar till? Har försökt över internet, men misslyckats. Truls blev skolmästare enligt sockenprotokollet år 1801. Han bodde med sin familj på Möllehult i Fågeltofta socken innan han flyttade in i gatuhus nr 14, vilket tillhörde greve Hamilton, men han överlät huset på kyrkan, mot att han och hans efterkommande inte skulle bli belastade ekonomiskt i framtiden för detta hus. Truls tog avsked av militären år 1801 och kom från torpet Pihlstorp() Rörum till Fågeltofta. Jo. hans son Sven står som skolmästare vid sina barns födslar. Jag har hittat i sockenprotokollen att en ny skollärare anställs, men inte något om att Sven skulle varit med om och byggt ett skolhus.Den nye läraren bor i vart fall i nr 14 under de första åren. Jag har inte följt just honom sedan. Svens son Truls stannar kvar på nr 14 och gifter sig året 1843, men Sven och hans familj flyttar till nr 13. Sedan flyttar Truls till nr 19. Folkskolelagen 1842 gjorde väl att han inte kunde stanna kvar, eftersom det krävdes folkskollärarexamen till det. Som kuriosa har jag sett att Svens son Truls läser bättre än sin far vid husförhören. Beträffande uppgiften om att församlingshemmet skulle vara byggt år 1870, finns en ortsrapport gjord av Tomelilla Kommun år 2002, där huset sägs ha inrymt byns skola under den första hälften av 1800-talet. Vidare står att den troligen är uppförd kring år 1800.

2017-06-29, 21:30
Svar #5

Utloggad Per Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2022-02-09, 22:26
    • Visa profil

Hej Igen
"Fågeltofta Socken – en tillbakablick, 1979" är utgiven av ngt Studieförbund. Det är nog Antikvariat som gäller.
Jag har gjort en pdf om skolorna, ska se om jag lyckas bifoga den. Nej, den verkar vara för stor.


I Ortsrapporten 2002 sägs mycket riktigt att Församlingshuset skulle ha byggts i början av 1800 talet. Jag tror det är fel.
Enligt "tillbakablicken" byggdes 1806 års skola där i dag Kyrkans parkeringsplats ligger.
Jag tror dom har blandat ihop skolorna. 1806 års skola är riven.
1842 års skola, som Sven byggde, låg mellan 1914 års skola och 1870 års skola.


Jag blir väldigt nyfiken på hur du hittat Philstorp i Delperöd. Truls var ju soldat och borde ha ett Soldattorp, nr 20, men det kanske hette Philstorp.
Finns den resursen tillgänglig via Internet?


Likaså Möllhult, har du aning om var det låg? I närheten av en Mölla kanske.


Sockenprotokollet 1801! Finns det på Internet?


med nyfiken hälsning
//per

2017-06-30, 15:36
Svar #6

Utloggad Ingela Lindgren Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2021-10-25, 07:42
    • Visa profil
Hej!
Synd att du inte kan skicka PDF om skolorna. Kanske kan du dela upp den?

Sockenprotokollet är från år 1800 och inte 1801 (jag skrev fel), men Truls tog avsked från militären år 1801. När exakt han kom till Fågeltofta är oklart, men deras son Lars föddes år 1802 i april och det var i Möllehult, Fågeltofta. Möllehult tillhörde Kronvalls slotts ägor. Möllehult finns fortfarande som namn när man söker på internet. Kan ha varit mölla där när Truls kom. Han var ju från en möllarsläkt i Ystad. Jag bifogar en fil beträffande min utredning kring honom. När Truls och Agdas son Sven föddes fanns Truls som ryttare på Pihlstorp enligt mantalslängd för Rörum. Mantalslängder kan finnas på nätet, men jag var i Lund på Arkivcentrum och läste där, eftersom jag också läste sockenprotokollen som inte finns digitaliserade.

Roligt är att ordet "Skolhuset" lever kvar för gatuhuset nr 14 in på 1860-talet i husförhörslängden.

Jag skriver en skönlitteratur text om kvinnorna som bodde i detta skolhus (nr 14) och deras familjer med början med Truls Andersson Lundberg och Agda Svensdotter fram tills att Sven Lundberg m familj lämnar nr 14 år 1842-43. Lite eftertext blir det sedan om vad som hände vidare. Sven Lundberg var min farmors farmors far. Min farmors far uppfostrades av Sven eftersom Svens dotter Edela dog fyra månader efter att hennes son fötts.

Vänliga hälsningar
Ingela


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna