ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strömsbro kvarter VI nr: 126  (läst 1337 gånger)

2016-10-27, 11:16
läst 1337 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Hej!
Jag fick tidigare hjälp med att lokalisera en fastighet i Strömsbro, nämligen kvarter VI o nr: 126. se nedan:
Om jag inte tar alldeles fel motsvaras tomt nr 126 i 6:e kvarteret av den nuvarande adressen Färgerigatan 3 i Strömsbro (se de röda cirklarna på ovanstående sammanställning av Eniros flygbildshybrid och en karta från 1853). Det gamla bomullsspinneriet i vänsterkanten är den bästa startpunkten för jämförelsen. Troligen är det väl inte det gamla huset som finns kvar på adressen.
 
Men nu har jag funnit en adress på äldsta dottern i familjens utreseadress då hon emigrerade till Amerika
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2014-07-30 16:19)

2016-10-27, 11:19
Svar #1

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Nu gjorde jag fel när jag la in bilden... men fortsättning på frågan kommer här:
Här står ju Staketgatan 126 Strömsbro. Vart låg det? eller ligger? Finns det fortfarande kvar? För då kan ju inte de andra första uppgifterna vara de rätta? eller?
Tacksam för hjälp att finna svaret.
Med vänlig hälsning,
Margareta 

2016-10-27, 21:09
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Margareta!

Bilden finns här:

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/416278.jpg

Den gata som numera heter Färgerigatan hette just Staketgatan på kartan från 1853.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-10-28, 11:18
Svar #3

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Åh, TACK snälla, snälla Hans Olof för ditt svar. Då är jag säker på att jag har varit till rätt hus :) Det är ett tag sedan jag höll på med  blev lite osäker då min släkting från Amerika gjorde mej osäker. Men NU är jag säker :) Tack vare dej! Så tusen Tack igen!/ Vänligen, Margareta

2016-10-30, 11:27
Svar #4

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
I församlingsboken AIIaa:. 2183 står nämnd Bror Algot Bergquist född 1888-10-19 i Gävle Trefaldighet. Han står vidare i Nya boken på sidan 949, men den har inte jag i AD. Han blir trolovad med Selma Karlsson, men jag har inga födelseuppgifter på henne. Bror Algot avlider 1918 men vad händer med Selma? Hon uppger boet i Bouppteckningen så troligen bodde de tillsammans. Kan någon hjälpa mej finna Selma Karlssons vidare öde? Fanns det några barn efter Bor Algot Bergquist?
Tacksam för hjälp,
Margareta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna