ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Persson  (läst 1053 gånger)

2016-10-25, 09:06
läst 1053 gånger

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Godmorgon!
Hjälper en DNA-släkting i Amerika att reda ut sina anor, och fick igår hjälp av en annan forskare att tyda ett ortsnamn jag stött på i Tolg. Jag hamnade alltså här i Gårdsby, och trodde att det nog bara var att forska vidare i en annan socken...Men jag fastnade direkt! Enligt dödboken i Tolg ska personen jag söker, Per Persson, varit född i Stojby Mellangården 1725 av föräldrarna Per Persson och Kerstin Månsdotter. Jag hittar dock bara en Per Persson änkling, som 1720 gifter sig med pigan MARIA Månsdotter! Kan någon som är duktig på Gårdsby (och jag har sett att det finns några sådana  ;) ) säga mej om detta är rätt Per Persson? Har moderns namn blivit bortglömt och felskrivet i dödboken i Tolg? Om någon sedan vet mer om rätt Per Persson, så blir jag ju inte besviken...

2018-02-23, 00:42
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej


Jag har inte sett din fråga tidigare. Av någon anledning har prenumerationen på inlägg om Gårdsby inte fungerat.


Jag har en Per Persson jag tror kan vara den du eftersöker. Han är född 1725-11-09 i Norraby Söregård (numera Söraby). Fadern kom vid vigseln från Söraby socken och modern Ingrid Persdotter från Stojby Mellangård. Gårdsby (G) C:1a (1693-1764) Bild 87 / sid 167 (AID: v30695.b87.s167, NAD: SE/VALA/00111)


Ingrid Persdotter är enligt min uppfattning dotter till den änkeman Per Persson som gifter sig 1720. Hans första hustru Ingrid Persdotter dör 1719-10-25. (Hennes rötter kan man följa åtminstone 4 generationer bakåt.)


Jag har funnit ett fel i min databas om denna familj som jag nu skall rätte till.


Med vänlig hälsning
Lars-Åke

2018-02-23, 09:51
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 22:24
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Mer om Per Persson
Det var så att om man hette Per Persson i Gårdsby kunde man inte enbart få en måg med samma namn utan också ha såväl en fader med detta namn eller döpa sin son till Per. Allt än ännu inte full fullo utrett, men den som Monica Fogelqvist frågar om anser jag vara klar.


Det finns en tvist i Norrvidinge härad 1730-05-11 som visar att dottern till Per Persson i Stojby Långagård var gift med sin namne Per Persson i Rottne Södergård.


”Per Persson i Stojby Långagård och dess måg Per Persson i Norra Rottne Södergård,
vice versa käranden och svarande, angiver deras förening uti dem emellan instämd tvist
, om arv och 3/8 skattejord i Stojby Långagård: att Per i Rottne ingen talan om
lösarvet utan hans de 3/8 skattejord i Stojby Långagård vidkommer däruti Per i roten
med sin hustru ärvt halvparten; så lämnas svärfadern uti sin livstid densamma med
sina egna 3/16 behålla, mot det att han årligen midsommartiden betalar såsom en ..”
Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län (G) EVIIAABA:757 (1730-1730) Bild 1970 (AID: v378630.b1970, NAD: SE/VALA/0382503)
Med vänlig hälsning
 
Lars-Åke

2018-02-23, 10:32
Svar #3

Utloggad Monica Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 726
  • Senast inloggad: 2023-10-19, 12:04
    • Visa profil
    • Ourswedishroots
Tack så väldigt mycket för dina svar Lars-Åke! Jo, det är ett rackarns aber med dessa namn som är så fantasilösa! Man får gå varligt framåt...
Hälsningar
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna