ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tydning av text  (läst 736 gånger)

2016-10-19, 10:51
läst 736 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Som ny sökare av mina rötter blir jag alldeles knollrig av skrifterna i kyrkböckerna och behöver lite hjälp. Jag gissar att fältet. närmast barnet är föräldrar, men vilka/vad är i högra fältet?

Problem 1.
Carl Gustaf född 28 nov 1833, behöver hjälp med all text: Sverige, kyrkböcker, 1451-1943 Örebro Hardemo Födde (Births) 1811 - 1835 (C:4) bild 72

Problem 2.
Söker en Maja Cajsa (Svensdotter enl senare barns födelse). Det finns 2 från byn och jag har bara födelseår från tidigare. Skulle bli riktigt glad för all hjälp med texten: Sverige, kyrkböcker, 1451-1943 Örebro Hardemo Födde (Births) 1811 - 1835 (C:4) bild 45

Jag hoppas att kika på andra poster har hjälpt mig att få med allt som behövs.

Jag har klippt och klistrat lite i bilderna för att ta bort för mig oväsentliga saker.


2016-10-19, 11:39
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Carl Gustafs föräldrar är (i mittenkolumnen) antecknade som Olof Olsson och hustru Maja Catharina Jansdotter i Espsäter. Moderns ålder 35–40 år.

I högerkolumnen finns dopvittnena/faddrarna Nils Persson med hustru från Espsäter, Anders Eric Andersson ibm (= ibidem = från samma plats, det vill säga Espsäter) och Brita Cajsa Jonsdotter från Stråberga.

Denne Carl Gustafs patronymikon är alltså Olofsson eller förkortat: Olsson.

Dopvittnen/faddrar är ofta släktingar till föräldrarna, till exempel deras syskon, så anteckna dem alltid.
---

Fäderna till de båda Maja Cajsa heter Lars resp Peter, så ingen av dem är den Svensdotter du söker.
---

I stället för att gå direkt till födelsebok med uppgifter från en långt senare husförhörslängd: följ personen bakåt i husförhörs- och flyttlängder tills du finner hen i barndomshemmet – då kontrollerar du föräldrarnas namn i födelseboken. Alternativt följ barnet från födelseboken framåt i tiden tills du förvissat dig om att det är personen du söker.
Födelsedata är inte sällan felnoterade i husförhören, så man riskerar att skaffa sig fel släkt om man inte följer personerna genom livet.
Hälsar vänligen
Maud

2016-10-19, 14:32
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 09:56
    • Visa profil
Tack för ditt grundliga svar, det känns som nybörjare väldigt tryggt att ha proffs bara ett knapptryck borta :-)

Kanske hade jag hoppats att "slippa" husförhören då dessa är ännu svårare att läsa (för att inte säga hitta rätt bland) men skam den som ger sig, det är bara att slita hår och fortsätta. Önskar alla en riktigt trevlig dag//Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna